En av de viktigste kristenlederne i England på 1800-tallet, var den hellige John Henry Newman – anglikaneren som ble katolsk kardinal. Hans kardinalmotto er et av de fineste jeg vet om: "Cor ad cor loquitur". "Hjerte taler til hjerte". Kan egentlig noe treffe et hjerte hvis det ikke kommer fra et hjerte?
I Norge er kardinal Newman (1801-1890) kanskje mest kjent for salmen sin "Lead, kindly light":
"Leid, milde ljos, igjennom skodde-eim, leid du meg fram! Eg gjeng i myrke natt langt frå min heim, leid du meg fram! Før du min fot; eg treng ei sjå min veg so langt og vidt, eitt steg er nok åt meg."
Er det ikke sånn det ofte er? Kall det skodde, kall det kors, trengsler eller prøvelser, men det er ganske mye av det, og ofte vet jeg ikke mer enn akkurat neste steg. Da ber jeg om lys. Mildt lys. "Leid, milde ljos, igjennom skodde-eim."
Jesus selv sier det rett ut: "I verden har dere trengsler. Men vær frimodige, jeg har seiret over verden!" (Joh 16,33)
Grunnen til at jeg lager denne bloggposten, er at jeg vil dele med dere denne teksten av Newman som jeg ikke har oppdaget før i dag:
God has created me to do Him some definite service.
He has committed some work to me which He has not committed to another. I have my mission. I may never know it in this life, but I shall be told it in the next. I am a link in a chain, a bond of connection between persons. He has not created me for naught. I shall do good; I shall do His work. I shall be an angel of peace, a preacher of truth in my own place, while not intending it if I do but keep His commandments. Therefore, I will trust Him, whatever I am, I can never be thrown away. If I am in sickness, my sickness may serve Him,
in perplexity, my perplexity may serve Him. If I am in sorrow, my sorrow may serve Him. He does nothing in vain. He knows what He is about. He may take away my friends. He may throw me among strangers. He may make me feel desolate,
make my spirits sink, hide my future from me. Still, He knows what He is about.
Help me to spread Your fragrance everywhere I go. Flood my soul with Your spirit and life. Penetrate and possess my whole being so utterly, that my life may only be a radiance of Yours.
Shine through me, and be so in me that every soul I come in contact with may feel Your presence in my soul. Let them look up and see no longer me but only Jesus!
Stay with me and then I shall begin to shine as You shine, so to shine as to be a light to others; The light, O Jesus will be all from You; none of it will be mine; It will be you shining on others through me.
En til bønn av kardinal Newman
May the Lord support us all the day long, Till the shades lengthen and the evening comes, and the busy world is hushed, and the fever of life is over, and our work is done. Then in his mercy may he give us a safe lodging, and holy rest, and peace at the last.
SOMMER, SOMMER: Og DER var alle primstavene snudd over til min favorittside: Sommerhalvåret! Lyse dager, kom til meg! Klikk på bildet for å se det i større format. Foto: Ragnhild H. Aadland Høen
14. april er primstavens første sommerdag. Med andre ord: Hvis du har en primstav, så snu den til sommersiden i dag. Dette er en av de beste dagene i året: Hele sommerhalvåret ligger foran oss!
Tidligere bodde jeg i Bergen, en by som elsker tradisjoner, spesielt de eldgamle tradisjonene. Det betyr at på denne første sommerdagen sesongåpner Nye Sydnes sjøbad tradisjonen tro. Selv om det bare pleier å være 5-6 grader i vannet den 14. april (og ofte høljregn) lar bergenserne seg ikke stoppe. Du kan møte de friske baderne her i NRK Hordalands reportasje.
Jeg innrømmer det glatt: Jeg er ikke glad i det mørke og kalde vinterhalvåret. Jeg forstår godt at man i gamle dager pleide å oppgi alderen sin i hvor mange vintrer man hadde overlevd. (Type: "Ragnhild var 13 vintrar gamal då ho fekk pneumoni.")
Det er en helt nydelig følelse å endelig ha nådd fram til sommerhalvåret. Her i Oslo er det meldt sol og hvite skyer i ti hele dager framover nå. Kom sol, kom vår!
Kirkekalenderen
I kirkekalenderen ble denne dagen også kalt Tiburti og Valeriani, etter de to brødrene Tiburtius og Valerian som led martyrdøden i Roma på 200-tallet. De er historiske
skikkelser som ble gravlagt i Praetextatus-katakomben, og graven deres var et populært valfartsmål i
middelalderen. Du kan lese legenden om dem på katolsk.no.
Primstavmerket denne dagen er et tre med løv eller en spirende kvist - som et vårtegn. Noen steder heter dagen sumarmål. "Dette var en festdag, og ikke minst en hel eller halv fridag" skriver Birger Sivertsen i boken Norske merkedager. Jeg er for at den blir det på ny! Ha! Det hadde vært noe, det.
Det var iallfall høyst passende at Oslo kommune tok en skikkelig vårrengjøring og vasket gaten vår flunkende ren for grus og skit i dag. Nå er vinteren over! Hipp hipp hurra!
Sommersiden av primstaven. Klikk på bildet for å se det i større format.
- Hvor kan man kjøpe en primstav?
Det finnes flere steder du kan få kjøpt primstaver. Her kan du lese om noen av dem.
Selv fikk jeg kjøpt en kopi av en eldgammel primstav fra 1585 (!) i Husflid-utsalget i Skjolden helt innerst i Sognefjorden. Jeg
ringte Norsk Flid/Husfliden i Bergen og i Trondheim, og de forteller at alle Husfliden enten har eller kan
bestille inn primstaver til kunder som ønsker det.
I Trondheim
selger Norsk Flid en norskprodusert, enkel, ordinær primstav (ca 1 meter
lang og 6 cm bred i lyst tre) for kr. 398, inkludert en liten bok som
forklarer symbolene.
I Bergen pleier de å ha
rosemalte primstaver. Du
kan finne din nærmeste Norsk Flid-butikk her: www.norskflid.no/butikker
Finn.no
PRIMSTAVEN: Her er to av de fire jeg har.
Den
mer utsmykkede primstaven som du ser på bildene her er laget av Tor
Arne Rosseland, og jeg fikk tak i den gjennom Finn.no.
De to andre primstavene har jeg også kjøpt på Finn. En av dem fikk jeg tak i i Trondheim da jeg var på KrFs landsmøte i 2015.
Det er nokså sjelden at det kommer fint utskårne primstaver for salg på
Finn. Det kan jeg si noe om fordi jeg har hatt et søk gående på Finn
siden 2009.
Jeg har fått tilsendt alle treff på ordet primstav siden
det, fra hele landet, og for det meste får jeg bare treff på bøker. Men det dukker opp noen av og til, så det er bare å sette i gang et søk :)
Museumsutsalg
Antikvitetsbutikker er et annet egnet sted å lete. Hvis det er noen der ute som
har andre tips er det bare å dele dem! Jeg får treff gjennom Google der
noen mener at museumsutsalg selger dem, men jeg får ikke treff på
konkret hvilke museer dette skulle dreie seg om.
Generelt vil
jeg tro at de fleste utsalg som selger norske, håndlagde produkter i tre
vil ha primstav på repertoaret, eller de kan få det ved bestilling.
I noen familier er det tradisjon at konfirmanten får en primstav i gave til konfirmasjonen. Kanskje noe å tenke på?
Hvordan velger du rett utdanning og rett vei? Det handler denne andakten om, siden det øyeblikk er 15. april og frist for Samordna opptak. Illustrasjonsbilde: Ragnhild, MF-student 1999.
Etter videregående
visste jeg at det var to ting jeg ville: Jeg ville skrive, og jeg ville lære
mer om troen. Derfor studerte jeg journalistikk og kristendom. Det har jeg
aldri angret på. Når du studerer noe du interesserer deg for, finner du måter å
bruke det på, uansett hvordan verden forandrer seg.
Jeg hadde ikke noen
klar plan for «hva jeg skulle bli», men jeg visste hva jeg brant for, og det
var nok. Guds veier er uransakelige (jf. Rom 11,33), og han har ledet
meg til spennende steder jeg selv virkelig aldri kunne ha planlagt å komme. Typisk Gud.
St. John Henry Newman
har skrevet salmen «Lead, kindly light»:
«Leid, milde ljos, igjennom skodde-eim
[..] Før du min fot; eg
treng ei sjå min veg so langt og vidt, eitt steg er nok åt meg.» Sånn ble det for meg. Ett steg om gangen. Jeg skal ikke hevde at jeg alltid har følt at «ett steg om gangen er nok
for meg». Men jeg kan vitne om at det har vært nok. Det er en
av de deiligste tingene med å bli eldre: Å få erfare at det funker å leve slik,
i tillit til Gud. Å leve i overgivelse,
tett innpå Guds ledelse, er den perfekte blandingen av spenning og
trygghet.
«Hva er det Gud vil
med meg?» Det er det evige startspørsmålet. For: «Høsten er stor, men arbeiderne få.» (Matt 9,37) Den katolske biskop
Bernt Eidsvig sier det slik: «Har du et særskilt kall til prestegjerning
eller ordensliv, står du ansvarlig overfor Gud. Hvis du velger å ignorere
det, er ikke viljen lenger ren – og du er i trøbbel.» Kan det være at du har et
kall til å bli prest, munk eller nonne? Det katolske rådet er at du bør utforske
det kallet først – før du eventuelt går
videre til andre ting.
Uansett hvor veien
din går: Hvil i tilliten til Gud. Stol på at Gud vil lede deg, også
gjennom andre mennesker, gjennom Kirken. Be mye og lytt til Guds levende ord,
Bibelen. Skal du få svar, må du lytte der Gud taler (1. Sam 3,9).
Vår Herre har også gitt
deg fornuften for at du skal bruke den. Så tenk.
Ta utgangspunkt i de talentene Gud har gitt deg. Hvor er det bruk for deg, for akkurat den personen som Gud
skapte deg til å være? Hva er du god til? Hva liker du å lære? Hva
gjør deg glad? Når forsvinner timene? Hvordan kan du gjøre mer av det? Ikke minst: Hva gir deg indre
glede og mening? Mening gir
dyp tilfredsstillelse også de dagene livet er vanskelig. Og husk: Hvis du skulle
rote det til, har Faderen både en plan B, C og D for deg. Stol på Gud.
Skuldrene ned. «Frykt ikke!», som det
står 365 ganger i Bibelen.
Hvordan vet du at
du gjør det rette valget? Det er min erfaring at St. Ignatius av Loyola
har helt rett i at «Kjennetegnet på et riktig valg er åndelig glede og
større ro, selv om veien jeg har valgt er den vanskeligste. Kjennetegnet på et
uriktig valg er indre uro, usikkerhet og tretthet, selv om jeg valgte den
letteste vei.» Ignatius sa også: «Få mennesker aner hva Gud kunne gjøre ut av
dem, om de bare uten forbehold ville overgi seg helt i den guddommelige Mesters
hender, så Han kunne forme deres sjeler.»
Mitt viktigste råd er
dette: Be med St. Birgitta av Vadstenas bønn: «Herre, vis meg veien, og gjør meg villig til å gå den.»
Må Gud velsigne deg
og veien din.«Legg din vei i Herrens
hånd! Stol på ham, så griper han inn.» (Salme 37,5)
«Få mennesker aner hva Gud kunne gjøre ut av dem, om de bare uten forbehold ville overgi seg helt i den guddommelige Mesters hender, så Han kunne forme deres sjeler.» St. Ignatius of Loyola
Tro og vitenskap utelukker ikke hverandre. De utfyller hverandre, som tommelen og pekefingeren. Vitenskapskapsmannen St. Guiseppe Moscati forente dem begge, som i et pinsettgrep. På sitatet på bildet står det: "Remember that you must treat not only bodies, but also souls, with counsel that appeals to their minds and hearts rather than with cold prescriptions to be sent in to the pharmacist". (Saint Guiseppe Moscati, Catholic M.D.)
I dag, 12. april, har den hellige legen Josef Moscati
(1880-1927) minnedag. Josef er den første moderne lege som har blitt
helligkåret, og han regnes som en eksemplarisk utøver av både tro og vitenskap. Allerede som 23-åring tok Josef doktorgrad i medisin og kirurgi med strålende
resultater. Året etter begynte han som sykehuslege, og det var her han fant
sitt kall i livet.
«Josef så medisinen som et kall, en form for
prestedømme, og han praktiserte en form for holistisk medisin før dette kom på
moten. Han sørget alltid for å sjekke pasientenes mentale og åndelige tilstand
sammen med deres fysiske symptomer før han stilte en diagnose,» skriver p. Per
Einar Odden på katolsk.no.
Josef (italiensk: Guiseppe) var også kjent for å ha en dyp ansvarsfølelse
for pasientene. Mens mange ansatte stakk av da vulkanen Vesuv hadde utbrudd i
1906, greide Josef å få berget den siste pasienten ut, rett før vulkanasken
knuste taket.
Josef ble kjent som en velgjører og
sjelesørger for fattige, syke og døende, og han fikk venner i alle smug og
stinkende bakgater i Napoli. På fritiden behandlet han fattige pasienter gratis,
og han betalte for medisinene de trengte av egen lomme. Parallelt fortsatte han
arbeidet med avanserte medisinske studier, og i 1908 ble han professor i
klinisk kjemi. Våren 1911 ble han forfremmet til sykehusdirektør, og samme år ledet
han arbeidet under den voldsomme koleraepidemien i Napoli, natt og dag.
I 1915 meldte han seg frivillig og tjente
som feltlege i krigen mellom Italia og Østerrike. Dagene var travle og
krevende, men han trakk seg regelmessig tilbake for bønn. Hver dag mottok han kommunionen
(nattverd), og han gjorde arbeidet sitt til en form for bønn. Professoren var
opptatt av både frelsen og helsen til pasientene sine, og det fortelles om flere
mirakuløse helbredelser.
I Josef Moscatis liv var det ingen disharmoni
mellom tro og vitenskap. Som troende vitenskapsmann viste han tvert imot at
disse to måtene å søke sannheten på ikke utelukker hverandre. Troen og
vitenskapen passer sammen og utfyller
hverandre, som tommelen og pekefingeren. For: «Det som hører skaperverket til,
og det som hører troen til, har nemlig Gud som felles opphav» (Det annet
Vatikankonsil, Gaudium et Spes, 36).
Josef nevnte flere ganger at livet hans kom
til å bli kort. Den 12. april 1927 gikk han til morgenmesse som vanlig. Etter
sykehusarbeidet tok han imot pasienter i hjemmet sitt. Mellom to konsultasjoner
satte han seg ned i en stol og døde fredelig klokken 15, i en alder av bare 46
år.
En gammel mann forklarte hvorfor så mange
møtte fram i begravelsen: «Vi sørger over
ham fordi verden har mistet en helgen, Napoli har mistet et eksempel på alle
dyder og de syke fattige har mistet alt».
Det kristne legfolket
er kalt til å leve i verden «og dermed virke som en surdeig innenfra til
verdens helliggjørelse» (Det annet Vatikankonsil, Lumen Gentium,
31). Livet til professor Moscati minner oss om at dette er sant, mulig og
nødvendig. Kirken og verden trenger det.
Josef ble en mann etter Guds hjerte. I tråd med Esek 34,16
gjorde han det til sin livsoppgave å lete opp de bortkomne, føre dem tilbake,
forbinde de skadde og styrke de syke – både i sjel, ånd og kropp. Gud være
lovet for hans tjener Josef! Måtte troen forbli levende i oss slik den var i
ham, og måtte Josefs eksempel gi glede og mot til mange i årene som kommer.
St. Josef (Guiseppe) Moscati. Ved hans kanonisering sa den hellige pave Johannes Paul II: "Holiness is man's union with God in the power of the Paschal Mystery of Christ, in the power of the Spirit of Truth and Love . . . Love has the power to unite man with God. And this definitive love matures through the various works of charity that a man performs in the course of his life."
God påske! Neida,
påsken er ikke over. Det er bare ferien
som er over. Den hellige påsketiden derimot, den varer i 50 dager til endes,
helt til pinse.
Påskedag er
Kirkens gledesdag, ja faktisk er det en så stor dag at den høytideligholdes i
hele påskeoktaven, til og med den åttende dagen. Deretter fortsetter feiringen!
De 50 dagene fra oppstandelsesdagen til pinse feires i glede og jubel som en
eneste festdag, ja, som «den store søndag». Under alle gudstjenestene i påsketiden
forblir påskelyset tent, som et symbol på den oppstandne Kristus.
I denne tiden retter
Kirken på en spesiell måte blikket mot oppstandelsen og himmelens realitet. Derfor
dukker den store, hvite flokken opp i dagens bibeltekst. Og her skal du få dagens
første oppfordring: Hvis du har problemer med å se for deg himmelen og den
store jubelen som venter der framme, så lytt til musikk. Ikke vent til
Allehelgensdag med å synge eller lytte til H. A. Brorsons salme «Den store
hvite flokk å se». Dra den fram nå! Oslo Domkor har for eksempel en fantastisk innspilling av «Den store hvite flokk å se» på albumet «Sæle». Helt nydelig.
Det er dette kristentroen handler om. Det er denne retningen livet ditt har: «Sant er
det, i så mangen nød en tårestrøm på kinnet fløt, men Gud har dem straks de kom
hjem, avtørret på sitt skjød.» skriver Brorson i vers to, med inspirasjon fra Salme
126,5:«De som sår med tårer, skal
høste med jubel.»Og han fortsetter i siste vers: «så lev da evig vel, og høst hva du har sådd med
sukk og gråt, blant tusen englers lyst! Oppløft din røst, slå palmetakt og syng av himmelsk kraft og makt: Pris
være deg evindelig, vår Gud og Lammet, sagt!»
«Slå palmetakt» var
nok et mer intuitivt bilde på 1700-tallet da salmen ble til. Men det er altså
hentet fra dagens bibeltekst: «Deretter
så jeg en skare så stor at ingen kunne telle den, av alle nasjoner og stammer,
folk og tungemål. De sto foran tronen og Lammet, kledd i hvite kapper, med
palmegrener i hendene.» Av denne grunn avbildes de kristne martyrene med
palmegrener i hendene i kirkekunsten. Hvis motivet på et bilde ikke er palmesøndag og du likevel ser noen som holder en palmegren,
vet du med sikkerhet at du ser på en martyr.
Dagens andre musikktips
er: Lytt til salmen «I himmelen» i
Edvard Griegs helt vidunderlige arrangement, for eksempel i den vakre innspillingen
til koret Grex Vocalis. I salmebøkene
står en fri oversettelse av den salmen som Laurentius Laurinus (47) skrev på svensk
da hans kjære kone Margareta døde i 1622. I Griegs versjon avsluttes det første
verset i stedet slik:
«For evig, evig skal vi der
se Gud i Lyset, som han er,
SE GUD SOM HAN ER,
se Herren Sebaot.»
DA får jeg tårer i øynene. Hver gang. For jeg kan ikke tenke meg noen større
lykke enn det. Å få komme fram – helt hjem – og endelig få oppleve det som Bibelen
beskriver: «Nå ser vi i et speil, i en
gåte, da skal vi se ansikt til ansikt. Nå forstår jeg stykkevis, da skal jeg
erkjenne fullt ut, slik Gud kjenner meg fullt ut.» (1. Kor 13,12) Å, som jeg
lengter etter det. Å få se Jesus. Ansikt til ansikt. Å få se Gud som han er!
«De skal se hans ansikt, og de skal ha hans
navn på sin panne. Natten skal ikke være mer, og de skal ikke ha bruk for lys
av lampe eller av sol, for Herren Gud skal lyse over dem. Og de skal herske som
konger i all evighet.» (Åp 22,4-5) Amen!
Nattverdbrødet i Lanciano som ble forvandlet til en tynn, tynn skive av et menneskehjerterundt år 750. Foto: miracoloeucaristico.eu
Både katolske og
lutherske kristne tror på realpresensen,
det vil si at Jesus er really
present, virkelig til stede, i nattverdens vin og brød.
Den katolske transsubstansiasjonslæren fremholder i
tillegg at forvandlingen er en objektiv og varig realitet.
Hostiene, de forvandlede nattverdsbrødene,
oppbevares i tabernakelet, et eget
«skap» som utgjør hjertet i alle katolske kirkerom. Du kan lett lokalisere tabernakelet
ved å se etter det alltid brennende, røde evighetslyset. Lyset sier: «Jesus er her. Helt uavhengig av hvor
mye tvil eller tro du har: Jesus er her». Når du kommer inn i en katolsk
kirke, er det vanlig å ære Jesus, Kongenes konge, ved å knele i retning
tabernakelet.
Tingen er: Da Jesus
sa «Den som spiser mitt kjøtt og drikker
mitt blod, blir i meg og jeg i ham», så mente han det ikke bare symbolsk.
Han mente det helt tydelig så virkelig
at mange av disiplene ble så frastøtt
av det at de forlot ham (Joh 6,33).
Som 21-åring
besøkte jeg for første gang katolske kirker rundt omkring i Europa. Jeg visste
ingenting om tabernakelet, men jeg bet meg merke i noe rart: At i alle
katolske kirker jeg var i, var det en spesiell bønnestemning. Det var så
merkelig lett å be der, rommet var liksom så fullt av... Gud. Jeg ble
overrasket over dette, for på det tidspunktet tenkte jeg at «katolikker
generelt er avgudsdyrkere, bare de beste av dem er reelt kristne». I dag skjønner
jeg at det jeg erfarte i kirkene med mine åndelige sanser, var at
transsubstansiasjonslæren er sann –
selv om jeg ikke hadde hørt om den. Jeg sanset Jesu objektive nærvær i hostiene.
I Den katolske
kirke er det mange kjente nattverdsmirakler. Helt
inn i våre dager rapporteres det om nattverdsbrød som begynner å blø, som
endrer karakter eller som rett og slett blir fullstendig synlig forvandlet.
Jesus sa: «Det brødet jeg vil gi, er min kropp» (Joh
6,53). Det innviede brødet er derfor aldri et livløst objekt. Kristus er
virkelig og levende til stede i det. Nattverden er det største av alle undere –
alle dager. Når det skjer nattverdsmirakler blir dette største av alle
undere bare mer synlig.
Omkring år 750
opplevde en menighet i Lanciano i Italia at et stort nattverdbrød ble
forvandlet til et tynt, tynt kjøttstykke. Vinen ble til blod og koagulerte
i fem klumper. En WHO-kommisjon undersøkte materialet i 1976: Det er en tynn
skive av et menneskehjerte, så tynn at det ville kreve kirurgiske ferdigheter
som først ble utviklet på 1400-tallet. Og selv om blodtyper først ble
oppdaget i 1901, har hjertet og blodet samme blodtype som likkledet i Torino:
AB – den sjeldneste blodtypen, som kan gi blodplasma til alle. «Dette er mitt blod – gitt for deg.» (jf.
Matt 26,28)
Hvorfor skjedde
mirakelet i Lanciano?Fordi presten trodde så sterkt, kanskje? Absolutt ikke.
Han var sterkt plaget av tvil. Da han tvilte som
sterkest, skjedde underet: Det allerhelligste mysterium ble synlig foran øynene
hans.
Ettertanke | Å drikke Jesus; "Eukaristien – nattverdens sakrament – er selve pulsslaget i kristenlivet. Når vi spiser Jesu kropp og drikker hans blod, tar vi imot Jesus selv, han som er fullt og helt til stede i brødet og vinen.
Messen er himmelen på jorden: "Har du tenkt over at da Jesus innstiftet nattverden sa han ikke «dette symboliserer mitt legeme»? I stedet løftet han opp brødet og vinen og sa: «Dette er mitt legeme; dette er mitt blod». Derfor tror vi fullt og fast at det er det – fordi han selv har sagt det."
Ettertanke | Kristi legeme på Festplassen: "Når vi sier «Kristi Legeme», så er det ikke bare et munnhell, det er ikke bare ord; nei, vi mener det virkelig. Vi tror at det vi ser og spiser virkelig er Kristi Legeme, det vil si Ham Selv. Derfor kneler og tilber vi Ham - midt på Festplassen i Bergen."
Ettertanke | Det evige øyeblikket: "I messen blir fortid og nåtid forenet i den liturgiske tid, en tid der vi blir samtidig med det som hendte i Det gamle og Det nye testamentet. Dette er det som middelalderen kalte aevum, der fortid og fremtid blir nærværende nåtid i det evige øyeblikket."
Ettertanke | Blodet som roper | Fr. Arnfinn Harams siste preken: "Messen er senteret i kirkens liv. Og senteret i senteret er nattverden, nærmere bestemt Kristi nærvær i brødet og vinen. Jesus er virkelig til stede, realpresent, i nattverdens elementer. Dermed er også hele frelsesverket nærværende i brødet og vinen."
Preken | Corpus Christi – Kristi legemsfest på Sta. Katarinahjemmet: "I den hellige nattverd tar Kirkens herre i bruk materielle ting som bærere av hans nåde og gave. «Ta og et,» sa han. Hvis elementene ikke var annet enn symboler, kunne man nøye seg med å beskue dem. «Symboler er ikke for å etes.» I eukaristien er Kristus både vert – og føde."
Er du glad i musikk? Det er Gud også. I Bibelen synges det fra begynnelse til slutt, gjennom hele Guds folks historie – ja, helt inn i evigheten! I den siste boken i Bibelen får disippelen Johannes et blikk inn i himmelen. Der ser han musikk, for der «sang de en ny sang», «en lyd som bruset av veldige vannmasser og som drønnet av sterk torden» (Åp 14,2-3).
For noen år siden var jeg så heldig å få intervjue korlegenden Carl Høgset (1941-2021). Han dirigerte elitekoret Grex Vocalis i 48 år, men brant også sterkt for at alle kan synge.
– Det er mulig at alle kan lære å synge. Det er en av de grunnleggende ferdighetene som skolen burde lære barn. De må lære å lese, skrive, regne og synge. Å kunne synge er en basisferdighet i livet, sa Carl Høgset. Det er jeg helt enig med ham i, og jeg tror Gud også er det. Hvorfor ellers synges det fra begynnelse til slutt gjennom hele Guds folks historie – ja, helt inn i evigheten? Bibelen er proppfull av sang, og det er kirkehistorien også.
Sangen har noe
spesielt skapende ved seg. I forfatteren
C.S. Lewis’ verden Narnia dukker dyr,
planter og resten av verden opp ex nihilo,
ut av ingenting, når den store løven Aslan synger dem fram. Også J.R.R. Tolkiens
univers Middle-Earth blir skapt
gjennom sang. Mange er de som har forestilt seg at da Gud skapte verden, så
hørtes ordene «Det bli lys!» ut som sang.
I den siste boken i
Bibelen får disippelen Johannes et blikk inn i himmelen. Der ser han musikk,
for der «sang de en ny sang», «en lyd
som bruset av veldige vannmasser og som drønnet av sterk torden» (Åp 14,2-3).
Og senere: «Deretter hørte jeg noe som lignet et mektig kor fra en stor skare i himmelen. De sang: Halleluja! Seieren,
æren og makten tilhører vår Gud.» (Åp 19,1f)
Tilbake til Carl
Høgsets stue. Gjennom latinstudiene dumpet han over ordet grex.
– Grex tilhører en bitteliten ordklasse, og betyr hjord. Altså en dyreflokk, men hjord høres bedre ut, sa
Høgset og smilte. Kjell Arild Pollestad har oversatt Sal 100,3 med nettopp det
ordet i Bibel 2023: «Vi er hans folk, den
hjord han gjeter.»
Grex Vocalis betyr «den syngende hjord».
Det er i grunnen et passende navn for hele Guds folk, for vi er hans hjord, og over
alt hvor vi er, synges det. «Kom gjennom
portene hans med takkesang, inn i forgårdene med lovsang!» (Sal 100,4)
– Jeg pleier alltid
å si til koret før en konsert, at «Nå skal vi ikke vise hvor flinke vi er. Nå
skal vi gi noe. Ut fra våre
egne hjerter. Fra oss selv, sa Høgset, og forklarte:
– Du må være helt åpen. Ærlig. Ikke hovmodig eller selvopptatt. Og du må gi alt
du har. Vi må gi kjærlighet. Hvis vi gjør det, rører musikken oss alle. Da står
rommet og tiden plutselig stille, mens musikken beveger seg. Musikken griper
inn og lever sitt eget liv. Dette øyeblikket er mitt mål i enhver konsert,
fortalte Høgset.
– Man må gi av seg selv. Det er en oppgave, en misjon, som vi sangere har, sa Høgset, og
leste høyt diktet «The Singers» av H. W. Longfellow:
«God sent his singers upon earth
With songs of sadness and of mirth,
That they might touch the hearts of men,
And bring them back to Heaven again.»
Mirth betyr fryd, lykkelig latter,
et lett hjerte. Nå synger Carl Høgset i det himmelske kor, med mirth, for «Herren er god, evig er hans miskunn, hans trofasthet varer fra slekt
til slekt.» (Sal 100,5)
Den hellige kirkefaderen
Augustin sier: «Den som synger, ber
dobbelt». I dag – på invasjonsdagen den 9. april – vil jeg synge Anders Hovdens
fedrelandssalme «Fagert er landet du oss gav». Den passer bra å be i dag, i
takk og i forbønn for de kommende slektene.
«Tidi ho renn som elv mot os, fort
skifter sumar med vetter, Fader, ver alltid Noregs los radt til dei seinaste
ætter. Herre, vår Gud, vårt Noregs Gud, varda vårt
land frå fjell til flud, lær oss å gå dine vegar!» Amen!
5000 kilometer fra Oslo ligger Jerusalem – verdens midtpunkt. Fotografiet viser Den hellige gravs kirke i Jerusalem. Under disse kirketakene befinner både Golgata og Jesu grav seg.
5000 kilometer
fra der jeg bor ligger Jerusalem – verdens midtpunkt – midt mellom Europa, Asia
og Afrika.
I dagens bibeltekst befinner vi oss i byens hjerte, ved tempelet. «Det aller helligste» ble bygget over nøyaktig det stedet på Morias berg der Abraham slapp å ofre sønnen Isak. Det var her vi fikk et frempek til påsken i år 33, da Faderen skulle gi oss sin egen sønn, noen hundre meter bortenfor Moria, på Golgata-berget.
Vi befinner oss i tiden etter begge disse hendelsene, inne ved Den vakre porten, som antakeligvis stod mellom hedningenes forgård og kvinnenes forgård. Hit, men ikke lengre fikk den lamme mannen komme, for han hadde vært lam helt siden fødselen, og «ingen som har en feil, kan ofre» (3. Mos 21,18).
Det nærmer seg
den niende time – eller klokken tre på ettermiddagen som vi kaller det. Det er ved
dette klokkeslettet at det er tid for brennoffer i tempelet hver ettermiddag. Det
er også ved dette klokkeslettet at Jesus ofret seg selv «én gang for alle»,
utåndet og døde for oss (Hebr 9,12; 10,10).
Folk strømmer på til denne viktige bønnetiden. Det er da den lamme mannen ser de to apostlene som er på vei for å be: Johannes og den nye, kraftfulle, post-pinse-Peter. Etter at Peter mottok Den Hellige Ånd pinsedag, er han transformert. Han har gått fra å være Simon (som betyr siv) til å virkelig bli Peter (som betyr klippe). Fra nå av er han den stødige lederskikkelsen som Kirken siden kommer til å huske ham som. Helbredelsen av den lamme ved Fagerporten skjer like etter pinse, og er Kirkens første mirakel.
Slik gikk det til: Den lamme mannen ber om en gave, men Peter og Johannes har ikke penger. Peter gir ham i stedet et svar som har blitt en jublende sang: «Sølv eller gull har jeg ei, men det jeg har, vil jeg gi til deg. I Jesu Krist nasareerens navn, jeg byder deg: Stå opp og gå! Gående, hoppende, jublende!»
Akkurat det er det som skjer. Mannen som aldri har gått, går. Han blir løftet så høyt opp at han føler han flyr. For aller første gang passerer han Fagerporten, og han ikke bare går; han springer og hopper innover. Markus forteller at det går i store sprang i Salomos søyleganger. Når du går fra å ha null kraft i beina til full kraft, er det ikke helt lett å regulere kraften og farten. Det blir fort litt Espen Askeladd med sjumilsstøvler-aktige bevegelser, tenker jeg.
«Han fulgte dem inn på tempelplassen, hvor han snart gikk, snart sprang, mens han sang og priste Gud.» (Apg 3,8). I engelske bibeloversettelser står det at han fulgte etter disiplene jumping/leaping – hoppende. Hoppende glad, altså.
I en av sine prekener skriver kirkefaderen St. Johannes Krysostomos (~349-407): «Men legg merke til Peters mildhet, for han sa: ‘Se på oss.’ Og han grep ham i høyre hånd og løftet ham opp. Denne handlingen manifesterte oppstandelsen, for den var et bilde på oppstandelsen.»
En dag skal det skje, at Jesus kommer igjen og fyller hele jorden med oppstandelse og liv og gjør alle kropper nye, sterke, unge og friske. Det som hendte ved Den fagre porten er et frempek mot den dagen. Ved tidens ende skal Herren Gud tørke bort hver tåre, og døden skal ikke være mer, heller ikke sorg eller skrik eller smerte (jf. Åp 21,4) «Se, jeg gjør alle ting nye» sier han som sitter på tronen (Åp 21,5). Da skal du reise deg igjen, ved Guds kraft. Det forteller mirakelet ved Fagerporten deg.
Første gang publisert i avisen Vårt Land 8. april 2024 da Apostlenes gjerninger 3,1-11 var dagens bibeltekst. Les i nettbibelen
TRO ER TILLIT: Under sr. Faustinas bilde av Jesus henger det alltid en kraftfull setning: «Jesus, jeg stoler på deg» - fem enkle ord som gjør en ufattelig forskjell ihvis du begynner å bruke dem i ditt eget liv. Foto: Word on Fire
Denne fromheten har vi fått fra en polsk ordenskvinne, søster Faustina, som jeg skriver mer om i ettertanken under her. Den første søndagen etter påskedag - altså i dag - heter faktisk "Den guddommelige barmhjertighets søndag"nettopp på grunn av sr. Faustina.
Ettertanke | Jesus, jeg stoler på deg
Høyt over et av sidealtrene i St. Paul kirke henger det et maleri med
et verdensberømt motiv. Det fremstiller Jesus slik han viste seg for
søster Faustina i en visjon den 22. februar 1931.
Den hellige Faustina Kowalska
(1905-1938) var en polsk ordenskvinne som hadde store mystiske
nådegaver. På denne februardagen i 1931 så hun et bilde av Kristus. Det
kalles «Bildet av den barmhjertige Gud» og er siden blitt berømt over
hele verden. Ut fra Jesus, fra hjerteregionen hans, stråler røde og lyse
stråler. Den ene hånden er hevet til velsignelse og med den andre
berører han hjertet sitt.
Under bildet henger det alltid en kraftfull setning: «Jesus, jeg stoler
på deg.» Ut fra min erfaring (og millioner av andres erfaring) gjør
disse fem enkle ordene en ufattelig forskjell hvis du begynner å bruke
dem i ditt eget liv.
Enten du har det bra eller vanskelig, enten du er glad, urolig,
bekymret, sorgfull, fortvilet eller kraftløs: Si «Jesus, jeg stoler på
deg». Det er en enkel men sterk måte å gi seg over til Jesus på, midt i
alt du står i.
Bare prøv selv. «Jesus, jeg stoler på deg». Kjenner du at
du puster litt friere med magen nå? At skuldrene har gått noen
centimeter ned? At du har fått smake på noen dråper av Guds fred?
Kjærlighet? Håp?
Profeten Jesaja sier: «Si til de urolige hjerter: Vær sterke, ikke redde! Se, deres Gud!» (Jes 35,4)
Se, din Gud! Se, Jesus! Fra hjertet hans stråler det kjærlighet og trøst til den som vender seg til ham. Han sier: «Frykt
ikke, for jeg er med deg, vær ikke redd, for jeg er din Gud! Jeg gjør
deg sterk og hjelper deg og holder deg oppe med min rettferds høyre
hånd.» (Jes 41,10)
Bønn
Jesus, du som elsker meg, jeg stoler på deg.
Hjelp meg å overgi meg helt til deg, til din miskunn, kjærlighet og nåde.
Barmhjertige Far, forbarm deg over oss og over hele verden.
Ettertanken ble første gang publisert i avisen Vårt Land 8. juni 2012
Ettertanke | Når du er i stor fare - Når du har god grunn til å være redd: Les historien om Jesus som stiller stormen. Lev deg inn i den. Les den som om du ikke vet hvordan den ender.
Foto: Ragnhild H. Aadland Høen, i St. Paul kirke i Bergen
I den katolske påskenattsliturgien tennes det store påskelyset utenfor kirken. Deretter bæres det inn i kirken av en diakon/prest som synger påskelovsangen Exsultet når han har kommet helt frem i kirken.
Foto: Ragnhild H Aadland Høen, påskenatt 2022
I 2004 var jeg med på den vakre, vakre påskenattsmessen i Peterskirken med pave Johannes Paul II. Jeg var fortsatt lutheraner, men elsket skjønnheten i liturgien, spesielt allehelgenslitaniet og den meditative påskelovsangen Exsultet.
Første gang publisert påsken 2014. Oppdatert påsken 2023.
Her i Norge synger synges den samme påskelovsangen på den samme melodien under påskenattsmessen - bare på norsk.
Biskop Erik Varden har tidligere sunget Exsultet i midnattsmessen i selveste Peterskirken. SÅ vakkert synger han, altså. Hele teksten til påskelovsangen kan du lese lengre nede i denne bloggposten. Her kan du høre biskop Erik Varden synge påskelovsangen på norsk i St. Olav domkirke i Trondheim påskenatt 2023:
I den katolske påskenattsliturgien tennes det store påskelyset utenfor kirken. Deretter bæres det inn i kirken av en diakon/prest som synger påskelovsangen Exsultet når han har kommet helt frem i kirken.
Påskelovsangen Exsultet kan synges i en lengre form eller i en kortere form. Ved den kortere formen faller de delene bort eller føyes til som er markert med hakeparentes [ ] nedenfor.
Fryd deg – du himlenes engleskare!
Juble av glede, Guds mysterier!
La frelsens basun kunngjøre den store konges seier!
Må også jorden – lysende i den evige konges klarhet,
glede seg i sin nye strålekrans,
og vite at mørket som omsluttet verden, er hevet.
Glede seg skal også Kirken, vår mor,
kledt i glansen fra så stort et lys,
mens denne hall gjenlyder av mengdens mektige sang.
[(Derfor, brødre, som står her i det herlige lysvell
fra denne hellig kjerte,
hjelp meg å påkalle
den allmektige Guds miskunn,
at han, som uten min fortjeneste
har opptatt meg blant levittene,
gir meg del i sin klarhets lys,
så jeg kan frembære lovsangen til denne hellige kjerte.)]
(℣: Herren være med dere.
℞: Og med din ånd.)
℣: Løft deres hjerter.
℞: Vi løfter våre hjerter til Herren.
℣: La oss takke Herren, vår Gud.
℞: Det er verdig og rett.
I sannhet, verdig og rett er det
av hele vårt hjerte og sinn
å lovsynge den usynlige og allmektige Fader
og hans enbårne Sønn,
Jesus Kristus, vår Herre.
For oss innfridde han Adams gjeld til den evige Far,
og med sitt dyre blod utslettet han fortidens synd. Ja, dette er påskefesten
da det sanne Lam blir ofret.
Med dets blod blir de troendes dørstolper vigslet.
Dette er den natt
da du i fordums tid førte våre fedre,
Israels barn, ut av Egyptens land
og bragte dem tørrskodde over Det røde hav. Ja, dette er den natt
da ildstøttens lys fordrev syndens mørke.
Dette er natten og timen
som løser alle her nede som tror på Kristus,
fra verdens laster og syndens mørke,
gir dem din nåde tilbake
og skjenker dem del i din hellighet.
Dette er den natt
da Kristus brøt dødens lenker
og seirende stod opp fra de døde.
For uten gjenløsningens nåde
gavnet vår fødsel oss intet.
Så underfullt bøyer din godhet seg mot oss! Uten mål eller grense er din kjærlighets miskunn:
For å løskjøpe trellen prisgav du Sønnen.
Sannelig: nødvendig var Adams synd,
den som Kristi død har utslettet.
Å, salige synd som vant oss så stor en gjenløser!
I sannhet salige natt
som alene fikk tiden og timen å kjenne
da Kristus stod opp fra de døde.
Om denne natt står det skrevet:
Natten skal lyse som dagen. Natten skal lyse over min glede. For denne natt driver med hellig makt
ondskap på flukt, renser for synd, gjenreiser den falnes uskyld
og gir de sørgende gleden tilbake.
Den jager hatet på flukt, skaper enighet og fred
og bøyer mektige riker.
Hellige Far! Ved nåden du skjenker oss
i denne hellige natt,
rekker jeg deg vår lovprisnings kveldsoffer
i denne brennende kjerte,
som de strevsomme bier har virket,
og som din hellige Kirke høytidelig frembærer
ved dine tjeneres hender.
Nå lyder lovsangen til denne lyssøyle,
som den flammende ild har tent til Guds ære.
Om ilden deles i mange flammer,
svekkes den ikke ved å gi sitt lys i lån til nye lys,
for ilden næres av den smeltende voks
som bidronningen har virket til stoff for denne dyrebare kjerte.
I sannhet salige natt
da himmelen forenes med jorden,
det guddommelige med det menneskelige.
Derfor ber vi deg, Herre:
La dette vokslys,
viet til din ære,
brenne videre uten opphør
og fordrive denne natts mørke.
Gi, at det blir tatt imot som søt vellukt
og blander seg med himmelens lys. Må morgenstjernen finne det brennende,
den morgenstjerne som ikke kjenner nedgang:
Kristus, din Sønn, som er stått opp fra de døde og i sin klarhet lyser for menneskeslekten, han som lever og råder fra evighet til evighet.
℞: Amen.
Tips: Du kan lese hele den kraftfulle påskenattsliturgien her på katolsk.no
Påskenattmessen starter alltid utenfor kirken, ved den hellige påskeilden. Det store påskelyset, Kristus-lyset, tennes så fra påskeilden. Foto: Lisa McFadden
Alle i menigheten holder små lys laget av bivoks. Når vi går inn i kirken er den helt mørklagt. Kristus-lyset går først inn, og er det eneste som gir lys. Når alle har kommet inn, tenner ministrantene sine lys fra Kristus-lyset. Deretter tenner de lysene til de som står nærmest. Vi igjen tenner lysene til alle rundt oss, og slik tennes flere hundre lys i hele kirken på kort tid. Som det heter i påskelovsangen: "Om ilden deles i mange flammer, svekkes den ikke ved å gi sitt lys i lån til nye lys, for ilden næres av den smeltende voks som bidronningen har virket til stoff for denne dyrebare kjerte." Foto: Ragnhild H. Aadland Høen, påskenatt 2022
Kun levende lys lyser opp i kirken helt til Jesus står opp. Da eksploderer kirken i lys, lyd og lukt: Bjellene klinger, røkelseskarene svinger, orgelet spiller og hele menigheten synger av full hals. Vakkert! Sterkt! Foto: Ragnhild H. Aadland Høen, påskenatt 2023, St. Olav domkirke i Oslo
JESUS - AGNUS DEI, GUDS LAM: Påskelammet vårt. Han som også er verdens lys. Han er oppstanden, halleluja! "For oss innfridde han Adams gjeld til den evige Far, og med sitt dyre blod utslettet han fortidens synd. Ja, dette er påskefesten da det sanne Lam blir ofret. Med dets blod blir de troendes dørstolper vigslet." Fra Exsultet, påskelovsangen under påskevigilien påskenatt
Lammet vårt fikk nyplukkede påskegule løvetann fra Ingrid (6) i anledning den store dagen, påskemorgen 2014.
Foto: Ragnhild H. Aadland Høen, påsken 2014
Les også:
Langfredag: Å ære korset - her tar jeg deg steg for steg gjennom den kraftfulle langfredagsliturgien, feiringen av Herrens lidelseshistorie - fra St. Paul kirke i Bergen
Palmesøndag: Hosanna Filio David - "Når Kirken synger gjennom århundrene, skjønner du at du er en del av noe vakkert, stort og mektig. Tid og rom oppheves når du går inn i den evige tilbedelsen. Det er som en tidsmaskin. Plutselig er du i kontakt med evigheten, med Gud."
Skjærtorsdag: Bli her og våk med meg - om det katolske synet på nattverden, med bilder fra skjærtorsdagsliturgien, prosesjonen og tilbedelsen i Getsemane hage (i St. Paul kirke)
I HAGEN: "For din skyld er jeg, din Gud, blitt din sønn. For din skyld har
jeg, din Herre, tatt en slaves skikkelse. For din skyld er jeg, som bor i
himmelen, steget ned til jorden og under jorden. For din skyld er jeg
blitt et vergeløst menneske, en død blant de døde. For deg, som gikk i Edens have. ble jeg utlevert til mine fiender i en have, og i en have ble jeg korsfestet."
Bildet er fra en av de kirkene jeg elsker høyest i Roma: Den vakre kirken Santa Maria in Trastevere. Det er tatt på kvelden langfredag 2004 da hele koret i kirken var gjort om til Jesu gravhage.
Foto: Ragnhild H. Aadland Høen
Få med deg en av de vakreste påskeprekenene som noen gang er skrevet: "En gammel homilie til den store og hellige Sabbat", av biskop Epifanios av Salamis (300-tallet).
Denne homilien er 2. lesning under lesningsgudstjenesten på påskeaften. Jeg hørte den første gang i 2011 da jeg feiret påske hos karmelittnonnene i Tromsø, og den gjorde evig inntrykk. Den tåler defintivt å leses om igjen år etter år, i århundrer etter århundrer...
Hva er dette? En stor stillhet råder i dag over jorden, og en stor ensomhet. En stor stillhet fordi Kongen sover. Jorden rystet i angst og ble stille fordi Gud sov inn i kjødet og gikk ned i søvnens rike for å vekke dem som hadde sovet i århundrer. Gud døde i vårt kjød, og dødsriket skalv. Gud sov inn for en liten stund og vekket dem av søvnen som holdt til i dødsriket.
Han går for å hente Adam, vår første far, det tapte får. Han går til alle som sitter i mørke og dødens skygge. Han går til Adam og Eva for å løse dem av deres bånd, han som både er deres Gud og deres sønn.
Han går inn til dem med korsets seierrike våpen i hånden, og Adam, den første skapning, vår første far, det første dødelige menneske og den første som ble holdt fangen av døden, hørte Herrens trinn. Han gjenkjente hans stemme og ropte ut: «Jeg hører fottrinn av en som kommer!» Og mens han talte, trådte Herren inn. Da vår første far, Adam, så ham, ble han rystet, slo seg for sitt bryst og ropte: «Min Herre er med oss alle!»
"FÓR NED TIL DØDSRIKET": Jesus tramper på dødsrikets porter og frelser Adam og Eva. Ved Jesu side står helgener fra det gamle og det nye testamentet: Kong Saul, Kong David, Johannes Døperen. I bakgrunnen andre mennesker som Jesus har frelst.
Da grep Herren Adams hånd og sa: «Reis deg opp, du som sov, reis deg opp fra de døde, og jeg vil glede deg med mitt lys. Jeg er din Gud, og for din skyld er jeg blitt din sønn.
Stå opp, du som sov, for jeg skapte deg ikke for at du skulle være her, lenket i dødsriket. Reis deg opp fra de dødes midte, for jeg er de dødes liv. Reis deg, du mine henders verk, du som ble skapt i mitt bilde. Reis deg og la oss gå herfra, for du er i meg og jeg er i deg; nå er vi ett.
For din skyld er jeg, din Gud, blitt din sønn. For din skyld har jeg, din Herre, tatt en slaves skikkelse. For din skyld er jeg, som bor i himmelen, steget ned til jorden og under jorden. For din skyld er jeg blitt et vergeløst menneske, en død blant de døde. For deg, som gikk i Edens have. ble jeg utlevert til mine fiender i en have, og i en have ble jeg korsfestet.
Se på mitt ansikt hvor de har spyttet på meg for din skyld, så jeg kunne gjeninnsette deg i paradiset. Se på mine kinn merkene etter slagene; ved dem har jeg gitt deg, som er mitt bilde, din skjønnhet tilbake. Se på min rygg sårene etter hudstrykningen, ved dem har jeg tatt bort den syndebyrde som lå på dine skuldre. Se mine hender som ble naglet til treet for din skyld, du som en gang gjorde urett og rakte hånden ut mot treet. Jeg sovnet inn på korset, og spydet gjennomboret min side for din skyld, du, menneske, som sovnet inn i paradiset og som i din søvn var opphavet til Eva. Såret i min side helbredet deg fra såret i din side. Og nå vekker min søvn deg fra dødsrikets søvn.
Reis deg, la oss gå herfra – fra døden til livet, fra det dødelige til det udødelige, fra mørket til det evige lys! Reis dere alle! La oss gå herfra – fra smerten til gleden, fra fengslet til det himmelske Jerusalem, fra lenkene til friheten, fra fangenskapet til paradisets gleder, fra jorden til himmelen. Min himmelske Far venter på det fortapte får; en trone er gjort rede, bærerne står og venter, bryllupssalen er gjort i stand, de evige boliger er pyntet, skattkammeret er åpent, Guds rike venter på dere!»
Første gang publisert her på bloggen påskeaften 2013
BRYLLUPSSALEN ER GJORT KLAR: «Reis deg, la oss gå herfra – fra døden til livet,fra det
dødelige til det udødelige, fra mørket til det evige lys! Reis dere
alle! Min himmelske Far venter på det fortapte får; en trone er gjort rede, bærerne står og venter, bryllupssalen er gjort i stand, de evige boliger er pyntet, skattkammeret er åpent, Guds rike venter på dere!»
Den rike utsmykningen, symbolikken, bildene, alteret (en himmelseng/brudeseng), selve feiringen av messen - ALT i kirken Santa Maria in Trastevere skal være en forsmak på Det himmelske Jerusalem. Legenden forteller at pave Callixtus I (217-222) grunnla en huskirke her allerede på begynnelsen av 200-tallet. Santa Maria in Trastevere er en av de eldste kirkene i kristenheten som ennå er i bruk, og den bærer spor av arkitektoniske elementer og kunst fra hele den perioden den har eksistert.
Foto: Ragnhild H. Aadland Høen, langfredag 2004
Les mer om katolsk påske her på bloggen:
Den stille uke og påsken i bilder - min bildereportasje fra St. Olav menighet og St. Dominikus kloster i den hellige uken i 2019 (altså siste normale påske så langt)
Skjærtorsdag: Bli her og våk med meg- om det katolske synet på nattverden, med bilder fra skjærtorsdagsliturgien, prosesjonen og tilbedelsen i Getsemane hage i St. Paul kirke i Bergen
Langfredag: Å ære korset- her tar jeg deg steg for steg gjennom den kraftfulle langfredagsliturgien, feiringen av Herrens lidelseshistorie - fra St. Paul kirke i Bergen
Ettertanke | Korsets gåte - om å knele ned og kysse Jesu føtter på korset under langfredagsliturgien. Å gå fram til Jesu kors på denne måten og få ditt eget møte med Jesus er en fullstendig overrumplende, overveldende opplevelse. Hver eneste gang.
Påskeintervju: Fra ferie til feiring - et påskeintervju med meg som stod på trykk i avisen Dagen i 2013. Om hvordan påskefeiringen endret seg for meg da jeg gikk inn i Den katolske kirke.