Google Analytics

10 desember 2012

Poetica: "Berre dette" av fr. Arnfinn Haram


I DEN STILLE VINTER: Fr. Arnfinn Harams grav (t.v.) på Vestre Gravlund.
Bildet er tatt i dag, 10. desember 2012.
Foto: Øivind Østang

I dag er det nøyaktig et halvt år siden fr. Arnfinn Haram O.P. døde. Da jeg fikk dødsbudskapet var jeg ved hans elskede Selja - den heilage øya. I morgen skal jeg dit igjen. Ut til havet som han elsket. 


Jeg drar for å delta på i interimstyremøtet for Selja kloster- og pilegrimssenter. Der ute ved Selja og Stadthavet kommer jeg til å tenke på fr. Arnfinns kjærlighet til havet og til Gud, og lese diktet hans "Berre dette".

SE GUD: Fr. Arnfinn ved havet.
"Berre dette ventar eg på:
sjå Gud"
Nå ser han.
Nå venter han ikke lenger.
Foto: Fr. Haavar Simon Nilsen

BERRE DETTE


Berre dette kan eg no:

gå ved havet

lange strender fram

lange tilbake

Berre dette høyrer eg no:

stor sus av bylgjer

Berre dette ser eg no:

Vind og himlar

Berre dette ventar eg på:

sjå Gud

HER DØDE HAN: Øivind Østang skriver: "Her måtte pater Arnfinn Haram gå av sin trofaste treningsracer for siste gang, 10. juni. Det er bare noen hundre meter før utforkjøringene til Damtjern og videre til Åsa, som han gledet seg til etter drøye moter opp fra Sørkedalen. Siden har venner reist kors - omtrent der Sandviksdalen kommer ned fra Stubdalsflaka mot Storflåtan på Krokskogen. Og på graven hans på Vestre gravlund spenner kransene fra Oslo katolske bispedømme til Klassekampen."
Foto: Øivind Østang, juni 2012

LES OGSÅ:

Eskil Skjeldals minnetale over fr. Arnfinn Haram
Kommentar: Bror Arnfinns profetiske tale (med bilder fra begravelsesdagen)

3 kommentarer:

  1. Takk for at du deler, og god tur til Selja!

    SvarSlett
  2. Takk for det, Lars. Det var en fin og litt vemodig tur. Siste møtet i interimstyret. Veldig fin gjeng. Det er rart at vi ikke finnes mer. Nå går vi over i nytt modus: Først en arbeidsgruppe som skal få inn de økonomiske midlene vi trenger samt utarbeide diverse dokumenter vi trenger for å bli aksjeselskap. Deretter skal aksjeselskapet ha et nytt styre, og ingen vet hvem som skal sitte der. Men at interimperioden har vært et fint år, det er iallfall sikkert! Har tatt båten fra Bergen til Selje både i mars, mai, juni, juli, september og desember, så det har vært et veldig godt år!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei igjen, Lars. Skal bare skynde meg og legge til at selv om interimstyret mener at den beste organisasjonsformen for kloster- og pilegrimssenteret er aksjeselskap, så er det ingen som kommer til å høste ut noe overskudd noen gang. Alt eventuelt overskudd skal gå tilbake til selskapet.

      Det er altså ikke økonomiske motiver som ligger bak valget av organisasjonsform, vi velger denne mest fleksible selskapsformen ut fra rent organisatoriske hensyn.

      Slett

Velkommen til å kommentere her! Kommentarmoderasjon er kun slått på for bloggposter som er eldre enn 7 dager. Alle andre kommentarer blir publisert umiddelbart.