Google Analytics

14 mai 2019

Takknemlighetsdag

KrF-fylkessekretær Billy Taranger og jeg.

Takknemlighet er den raskeste veien til gleden. I dag har jeg vært takknemlig for alle de fantastisk flotte folkene jeg har fått møte.


Først var jeg så heldig å få med meg det spennende seminaret "Kan vi feire nasjonen i nasjonalismens tid?" i regi av tankesmien Skaperkraft, som en start på "Jubileenes tiår". Det neste tiåret blir nemlig et tiår der jubileene kommer på rekke og rad, før det hele kulminerer med nasjonaljubileet i 2030 - tusen år etter slaget på Stiklestad i 1030.

På kvelden klarte jeg å få med meg styremøtene i både Menneskeverd og Oslo KrF fylkesstyre. Helt fantastisk. For en dag! SÅ mange fine, engasjerte, gode folk som finnes. Det ble jeg minnet på i dag, spesielt fordi vi takket av Oslo KrFs fylkessekretær Billy Taranger (71) på fylkesstyremøtet i kveld.

Kom, Hellige Ånd

Som avskjedshilsen til Billy sang jeg utdrag fra Holger Lissners vakre bysalme "Gå gjennom byens lange, rette gater". Det er en nydelig bønn om Guds velsignelse over byen - en salme som løfter blikket og minner oss på hvorfor vi egentlig driver med politikk i den fine byen vår som har så mange muligheter og så mange utfordringer 💛

Her er første verset:
Gå gjennom byens lange, rette gater,
du sommerlyse Hellig Ånd.
Stryk ømt henover slitte, grå fasader,
og rør de trette smilebånd,
så troen gror og håpet bor,

der dørene blir åpnet for de andre.
Profeten Jeremia skriver: "Dere skal fremme fred for den byen som jeg har ført dere til i eksil, og be til Herren for den! For når den har fred, har også dere fred." (Jer 29,7) DET er vårt oppdrag. Guds folks oppdrag i byen, er å fremme fred i den byen Gud har ført oss til.

Jeg har prøvd å finne en innspilling på Spotify for dere som ikke kan melodien (den er nemlig veldig fin!). Dessverre har jeg ikke klart å finne det. Men før natten setter inn skal dere få ordene i det siste verset:
Blås ny luft over byens torg og plasser
du vinterklare sannhets Ånd.
Treng inn i maktens grå kontorpalasser,
og tenn oss med Guds milde hånd,

så denne by med lys på ny
kan smykke seg i glede til Hans komme.

Tekst: Holger Lissner. Oversettelse: Eyvind Skeie. Melodi: Erik Sommer.
Salmen står som nr 520 i Norsk salmebok (2013, Eide forlag).
Tusen takk til Eyvind Skeie for den fine gjendiktningen!


Jeg gleder meg til fortsatt innsats i både Oslo KrF, Skaperkraft og Menneskeverd!


 
Leder i Oslo KrF Espen Andreas Hasle overrekker fiskestang til fylkessekretær Billy Taranger som takk for lang og tro tjeneste.
Foto: Ragnhild H. Aadland Høen


Jeg er litt usikker på hvor godt "bygg inn"-funksjonen fra Facebook egentlig virker. Fungerer "se mer"-funksjonen for dere som ikke er på Facebook? 👇🏻



Hvis ikke "se mer"-funksjonen virker, funker iallfall skjermbilde alltid. Her er et skjermbilde av Facebook-posten som Oslo KrF publiserte i kveld:



Tenk det! Etter først å ha vært baptistpastor, generalsekretær i Baptistsamfunnet i Norge og rektor ved Holtekilen Folkehøgskole, avsluttet Billy Taranger (71) yrkeskarrieren sin med hele tolv år som fylkessekretær i KrF. For en fantastisk, inspirerende innsats! Takk Gud for Billy!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Velkommen til å kommentere her! Kommentarmoderasjon er kun slått på for bloggposter som er eldre enn 7 dager. Alle andre kommentarer blir publisert umiddelbart.