Google Analytics

03 juni 2021

Sommeravslutning med speiderbønnen

Speidergutten og speidermamma'n.

For et perfekt sted for å ha sommeravslutning med speideren: Stranden Huk på Bygdøy - med bading, sol og grilling ❤️ Jeg elsker sommeren! Å, dette gjorde godt!

Det aller mest rørende øyeblikket var avslutningen, da speiderne samlet seg i ring på stranden og sang Speiderbønnen sammen:

Kjære Far i høye himmel,
hør mitt hjertes stille bønn: 
Hvor jeg er i verdens vrimmel 
la meg ferdes som din sønn. 
La meg leve deg til ære, 
hedre Norge, far og mor, 
andre folk til nytte være,
lyde speiderlovens ord.

Bønnen finnes også på nynorsk.
Jeg synes det er lettere å forstå meningen i fjerde linje i den nynorske utgaven:

Kjære Far i høge himmel, 
Høyr mi stille hjartebøn: 
Kvar eg enn i verda vankar, 
Lat meg bli som sonen din. 
Lat meg leva deg til æra, 
heidre Noreg, far og mor, 
andre folk til hjelp få vera, 
og så lyde lova vår.

Her på kmspeider.no kan du laste ned noten og lytte til et lydspor av Speiderbønnen.

Merket for Oslo - med byens skytshelgen St Hallvards piler og møllestein ❤️

Fire nye merker som Johannes fikk på sommeravslutningen venter på å bli sydd på - og den nye stjernen for å ha gått ett år på speideren. Stolt kar. Fra før hadde han merker om St. Georg (med draken oppe til høyre), trygg knivbruk, brannsikkerhet, førstehjelp og mange flere. Stor stas.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Velkommen til å kommentere her! Kommentarmoderasjon er kun slått på for bloggposter som er eldre enn 7 dager. Alle andre kommentarer blir publisert umiddelbart.