Google Analytics

04 september 2012

Ettertanke: Livsfarlige katedraler

Denne Bergens-utsikten kan bli din for om lag 16 millioner kroner, forteller finn.no.

To menn ruslet forbi et fantastisk hus med en virkelig imponerende utsikt. Den ene sa: ”Vet du hva han ga for det huset?” Den andre svarte: ”Han ga sin sjel”.


”Det var en gang en rik mann.” (Luk 12,16) Slik starter Jesus fortellingen om en grådig bonde som hadde lagret så mye rikdom at mannen konkluderte: ”’Nå har du mye godt liggende, nok for mange år. Slå deg til ro, min sjel, spis, drikk og vær glad!' Men Gud sa til ham: 'Uforstandige menneske! I natt kreves din sjel tilbake. Hvem skal så ha det du har samlet?'” (Luk 12,19-21)

Gode barnebøker gjør deg klok. Som denne:
"Sauen som gikk seg bort og sju andre Jesusfortellinger"
av Nick Butterworth og Mick Inkpen (Prokla-Media)
I bibelillustrasjonene til Nick Butterworth og Mick Inkpen bygger den rike bonden låver som ligner stadig mer på katedraler. Naturlig nok. Det var jo rikdommen han egentlig elsket og tilbad, ikke Gud.

Jesus advarer uhyre sterkt mot pengekjærlighet: «Pass dere for pengebegjær! For det er ikke det en eier, som gir livet, selv om en har overflod.» (Luk 12,15)

Apostelen Paulus slår fast at pengejag er avgudsdyrkelse (Kol 3, 5 og Ef 5,5), og han skriver til Timoteus: ”Forman dem som er rike i denne verden, at de ikke må være overmodige og ikke sette sitt håp til den usikre rikdommen, men til Gud, han som gir oss rikelig av alt for at vi skal nyte det.” (1. Tim 6,17).

Vi ber: 

Allmektige Gud. Takk for at du er en himmelsk god far som aldri slipper oss, og aldri svikter oss. Hjelp oss å stole på deg.

Gi oss ikke fattigdom, og gi oss ikke mer rikdom enn vi kan bære.

Beskytt oss mot alt i oss og utenfor oss som vil dra oss bort fra deg. Bevar oss fra det onde, bevar oss fra pengebegjær.

Ransak oss, Gud, og kjenn våre hjerter, prøv oss og kjenn våre tanker. Se om vi er på den onde vei, og led oss på evighetens vei. Amen.

Første gang publisert i avisen Vårt Land 27. juni 2011

2 kommentarer:

  1. Jeg takker Gud for de gamle tøyer som jeg kan fremdeles ha på meg. Jeg takker hver kvelden at jeg har en fast soveplass for å tåle plager fra alderdommen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for din takknemlighet! Jeg tror takknemlighet er den beste motgiften som finnes mot materialisme.

      Allerede da jeg var barn og gikk med bøsse til Skolenes u-landsaksjon la jeg merke til en rar ting: Det var ikke i de fineste, dyreste husene at jeg fikk mest oppi bøssen. Som oftest var det til og med motsatt: De rike gav bare mynter. Det var de som IKKE var rike som gav pengesedler og store beløp.

      Hvem var det som gav mest? Jo, de som var gamle og ganske fattige, de pleide å smile til meg og gi mye. Fordi det er de som FØLER seg rike. De HAR ikke så mye, men de har opplevd hardere tider og føler at de har NOK. De tenker at de ikke mangler noe.

      Utrolig mange mennesker i Norge i dag (flertallet?) blir aldri fornøyde. De føler at de mangler noe nesten hele tiden. Derfor "har de ikke råd" til å dele med andre, enda det er de som har mest penger av alle (iallfall ville de hatt det hvis de ikke hadde tatt opp en så avsindig høy gjeld...)

      De misfornøyde vil ha alt selv. Bare de takknemlige deler. Takk for at du delte din takknemlighet! Den smittet - også til meg som bor med mann og fire barn i en treromsleilighet på 65 kvm. Jeg kjente at det var godt å få hjelp til å fokusere på hvor rik jeg er i dag. Takk for hjelpen!

      Jesus, gi meg ikke fattigdom, og gi meg ikke mer rikdom enn jeg kan bære.

      Slett

Velkommen til å kommentere her! Kommentarmoderasjon er kun slått på for bloggposter som er eldre enn 7 dager. Alle andre kommentarer blir publisert umiddelbart.