Google Analytics

18 juli 2012

Ettertanke | Drømmen som hendte

"Jeg åpnet ikke øynene, for jeg visste at dette var en erfaring jeg fikk i gave gjennom huden, ikke gjennom øynene."
Foto: Rafal Kiermacz/Flickr Creative Commons

Alf A. Sæter lager små dikt som er store nok til å romme det uutsigelige.


Her er diktet DRAUM (delt med tillatelse):

     I natt
     vart eg løfta opp av senga
     som eit barn,
     kysst
     og lagt nedatt.
     Eg skimta eit stumt andlet
     med merke av stor kjærleik
     og stor sorg.
     Eg er enno ikkje gløymd.

Kjære Alf, er du sikker på at det var en drøm? Kanskje det virkelig hendte. Jeg vet ikke, jeg fikk bare så sterke assosiasjoner til en opplevelse jeg hadde i fjor. Det var midt på dagen og jeg var våken. Jeg lå på sengen med lukkede øyne. Plutselig (men det føltes helt naturlig og det brøt ikke inn) var det noen som tegnet et kors på pannen min. Med vann.

Det var et kjærtegn som fra en mor, slik jeg selv tegner de små barna mine på pannen med kors og hellig vann og ber Herren Gud velsigne dem. Bare at det er ingen som har gjort det på MEG før.

Det mest UNDERlige med opplevelsen var egentlig at det føltes helt naturlig at noen skulle være usynlig til stede i rommet og gjøre noe sånt. Jeg åpnet ikke øynene, for jeg visste at dette var en erfaring jeg fikk i gave gjennom huden, ikke gjennom øynene. Så jeg bare lå der med lukkede øyne, tok imot og gjemte det i hjertet.

Jeg kom til å tenke på dette igjen nå da jeg leste DRAUM. At det virket som en reell erfaring du beskrev, Alf. For vi er hele mennesker, ikke bare ånd og sjel, og noen ganger går Gud veien om kroppen for å nå helt inn til sjelen. Finnes det noen vakrere måte han kunne fortelle deg at Salme 8 fortsatt gjelder?

“Når jeg ser din himmel, et verk av dine fingrer, månen og stjernene som du har satt der, hva er da et menneske, siden du kommer det i hu, et menneskebarn, siden du tar deg av det?” (Sal 8,4-5) 


Første gang publisert i avisen Vårt Land 27. juli 2010.

7 kommentarer:

  1. Jeg ble så glad når jeg oppdaget denne bloggen!!
    Jeg skal bli tatt opp i den katolske kirken i slutten av denne mnd, så dette gledet meg!
    PS! Du har vært en av brikkene på min vei inn i kirken.
    GUDS VELSIGNELSE!
    Eivor Mirjam

    SvarSlett
  2. Glad for å høre det, Eivor Mirjam. Velkommen hjem! Eller som Mor Theresa-søstrene sa det da jeg ble tatt opp i kirken: Welcome to the family!
    Blir kjekt å ha deg med videre her på bloggen.
    Herren velsigne deg og bevare deg!
    Ragnhild H.

    SvarSlett
  3. Tusen takk for flott blogg :) Jeg heter Vårinn og jeg konverte til Den katolske kirken for 3 år siden, det var virkelig som å komme hjem <3 Jeg tilhører St. Sunniva kirke i Harstad. Lykke til med den flotte bloggen :) Jeg kommer til å følge den. Guds fred. Vennlig hilsen Vårinn.

    SvarSlett
  4. Lykke til med bloggen din! Jeg er også nylig opptatt i kirken, etter å ha gått en lang vei fra "utenforskap" og ateisme/agnostisisme, så min tilnæring til troen har ikke gått gjennom lutherianismen men gjennom filosofien!

    SvarSlett
  5. TUSEN TAKK RAGNHILD!
    PS! Er det noen som har en fantastisk bok å anbefale meg??
    Jeg ville bli sÅÅÅ glad!!!!!!!

    Eivor Mirjam

    SvarSlett
  6. Takk for varme ord, Vårinn, og for at du vil bli med videre, kjekt å høre.

    Solveig: Spennende vei. Det slutter aldri å fascinere meg hvor ulike veier folk har til Den katolske kirke - og hvor totalt ulike de menneskene er som finner veien, rett og slett. Sykepleiere, håndverkere, lærere, musikere, teologer, akademikere, mediefolk, businessfolk, kunstnere - "jag kan icke räkna dem alla", men rett og slett samtlige typer mennesker.

    Eivor Mirjam: Å, det er mange. Men kan du si noe mer konkret om hva du er på jakt etter? Jeg er typen som synes Augustins "Bekjennelser" er fantastisk, og jeg har vel ca ti+ bøker av Wilfrid Stinissen. Inspirerende helgenbiografier finnes det drøssevis av, og bøker om gamle norske kristne tradisjoner er jeg spesielt glad i ("En kurv til min datter", bøker om primstaven osv). Vil du ha noe tungt? Noe lett? Noe langt? Noe kort? Spiritualitet? Kirkehistorie? Om bønn? Teologi? Biografier? Eller noe mer praktisk (om katolsk trospraksis)? Jeg kan anbefale å ta en prat med de som jobber i St. Olav bokhandel, de finner sikkert noe som passer til akkurat deg. Hvis du ikke bor i Oslo kan du ringe dem, tlf. 23 21 95 55. Det ligger mye i nettbokhandelen, men de har veldig mye mer enn det: http://www.stolavbok.no De har dessverre sommerstengt t.o.m. uke 31, men så er de tilbake.

    Guds fred!
    Ragnhild

    SvarSlett
  7. Hei igjen, Vårinn
    En god venn av meg, Anne Samuelsen, så etterlysningen din og sendte meg en bokomtale hun har skrevet om en veldig god bok: "Pateren dypper pennen" av p. Olav Müller. Den får også mine varmeste anbefalinger. Etter min erfaring kan paterens pennedypp inntas både i små stykker og i store jafs. Se bokomtalen jeg nettopp la ut. Boken fås både i innbundet versjon og som e-bok, se St. Olav forlags hjemmeside: www.stolavforlag.no
    Kos deg!
    Ragnhild

    SvarSlett

Velkommen til å kommentere her! Kommentarmoderasjon er kun slått på for bloggposter som er eldre enn 7 dager. Alle andre kommentarer blir publisert umiddelbart.