Google Analytics

03 april 2018

Katolsk bypåske

Jepp. Dette ble det nærmeste vi kom hyttetur denne påsken. Denne «drømmepåsken» har vi hatt den sykeste påsken til nå. Juhu! Årets hyttetur ble derfor særdeles kortreist. En bønneskammel er et godt utgangspunkt for å lage et hyttetak, viser det seg.

Det er ikke alltid ting går etter planen, hverken i livet eller i påsken. Men det kan jo bli fint likevel.


Planen var at jeg skulle ta med meg barna til familiehytta på fjellet fram til skjærtorsdag, deretter skulle hele familien være i Bergen og feire påske i St. Paul menighet. Både fjell og kirke - både feriering og feiring - var altså planen. I stedet fikk vi virus etter virus kastet over oss, og bare to av barna kom seg på fjellet, mens vi andre forble i Oslo.

Evig liv

Vel, sånn er livet. Jeg er glad for at jeg klarte å kreke meg til de fire viktigste messene: palmesøndag, skjærtorsdag, langfredag og påskenatt. Dessuten er jeg takknemlig for at vi klarte å komme oss på en veldig morsom aketur med gode venner i Maridalen og en koselig tur på Norsk Folkemuseum der vi malte påskeegg, så den nye påskeutstillingen deres og løste påskekrim. Også var det fint å ha påskeegg og gule roser inne. Og veldig bra at ingen var alvorlig syke, bare sånn kjedelig syke.

Først og fremst er jeg uendelig glad for at den kristne troen er sann. At Jesus har seiret over døden, og at det venter et evig liv uten sykdom og smerter, uten det vonde og uten det onde. Det blir bra! Og da gjør det ikke mye om hverken livet her på jorda eller påskeferien blir perfekt og slik man planla.

Himmelen på fulltid får du først oppleve når du er der ;)

HIMMELSK: Himmelen på deltid kan du finne i Maridalen.


GLEDE: 1. påskedag. Marias påskeglede :)

GLEDE 2: 1. påskedag. Min påskeglede. Roser og sol!

GLEDE 3: 1. påskedag. Johannes' påskeglede. Finnes det noe kulere enn å gå der intetanende på Folkemuseet, ha lært å lese og plutselig oppdage at du har en egen gate der? Johannes var veldig fornøyd. Det er i det hele tatt stor stas å være oppkalt etter Johannes, "bestevennen til Jesus".
KATOLSK PÅSKE: Påskeutstillingen på Norsk Folkemuseum har egne montre over katolsk og ortodoks påskefeiring. Lyset til høyre er et påskelys av den typen vi bruker i Den katolske kirke (størrelsen på selve lyset er imidlertid mye større i store menigheter). De fem "taggene" settes på lyset påskenatt, til minne om Jesu fem sår; i hendene, føttene og i hans side (fra soldatens spyd). Lysene til venstre er de mini-påskelysene som menigheten holder i hendene under påskenattmessen.

HJERTE: Påskeglede på Folkemuseet. Alle hjerter gleder seg. ❤️

AGNUS DEI: Polske påskeegg på Folkemuseet. Jesus som Guds lam, "Agnus Dei", er et vanlig påskemotiv, på grunn av forbindelsen til jødenes påske: Israelsfolket ble frelst fra dødsengelen i Egypt ved at de smurte blodet fra et lam på dørstolpene sine. Vi også blir frelst fra døden ved Lammets blod; ved Jesu blod. Det er Døperen Johannes som først identifiserer Jesus som Guds lam, lenge før hans død.


LIVET: Marias selvmalte påskeegg på Folkemuseet matchet t-skjorten. Egget er et gammelt symbol for nytt liv, og det er nettopp LIVET vi feirer i påsken.

PÅSKEØYEBLIKK: Etter messen påskenatt spurte jeg om å få komme inn i sakristiet og ta bilde av det nydelige krusifikset som vi æret langfredag. Det fikk jeg. Under langfredagsliturgien går vi fram til korset én etter én. Det tar laang tid. Alle står tålmodig og venter i kø før det blir nettopp deres tur til å knele ned og kysse Jesu føtter, berøre korset i ærbødighet eller bare bukke eller knele med respekt. For meg er det er et av de sterkeste påskeøyeblikkene jeg vet om, og det er en fullstendig overveldende opplevelse hver eneste gang. Det høres sikkert helt rart ut. Jeg tror nesten du må ha opplevd det selv for å skjønne det. Å gå frem til Jesu kors på denne måten er rett og slett et sterkt personlig møte med Jesus og tårene triller hver eneste gang, til og med lenge før jeg har nådd fram til korset. Jeg skriver om hele langfredagsliturgien her.

FOR Å VINNE DEG: Jesu føtter. En kjærlighet som ikke er villig til å ofre noe, er ikke kjærlighet. 

En kjærlighet som er villig til å ofre alt, gi hele seg, hele sitt liv, som er villig til å «gå gjennom ild og vann for deg» for å vinne deg - det finnes ikke en høyere kjærlighet enn det. Takk, Jesus!

364 DAGER: Jesus i sakristiet. Dette krusifikset tas kun frem én dag i året, bare på langfredag.

KRISTUS-LYSET: Påskenattliturgien starter utenfor kirken, med tenningen av den hellige påskeilden og Kristus-lyset. Her kan du lese hele den mektige liturgien til påskevigilien.

HAN ER OPPSTANDEN: Det store påskelyset bæres inn i kirken av en diakon eller prest som synger påskelovsangen Exsultet når han har kommet helt frem i kirken. Alle får små miniversjoner av påskelyset, som tennes fra Kristus-lyset. Bortsett fra Kristus-lyset og de små lysene i hendene er hele kirken i mørke frem til evangeliet leses. Etter den 7. og siste lesningen fra Det gamle testamentet kommer alt lyset på, bjellene ringer, orgelet tar helt av og «Gloria» («Ære være Gud i det høyeste») synges. Menneskehetens historie vender. Kristus har oppstått! Midt i vårt dypeste mørke kom han med lys, og med evig liv til vår død. 
«Døden er oppslukt, seieren vunnet.
Død, hvor er din brodd?
Død, hvor er din seier?» (1. Kor 15, 54-55)

Påskenattmessen er helt spesiell, og fullstappet av mystikk og symbolikk. Elsker den!

VOKSENDÅP: En konfirmant og tre voksne ble døpt i St. Olav kirke i Oslo påskenatt. Påskenatt/påskedag er Kirkens tradisjonelle dåpsdag. Dåpen gir oss del i Kristi oppstandelse, derfor er oppstandelsesdagen en så symbolsterk dag å bli døpt.
Alle døpte som er i kirken fornyer sitt eget dåpsløfte denne dagen.

"
Brødre, vet dere ikke at vi som er blitt viet til Kristus gjennom dåpen, vi har fått del i hans død gjennom den? Ved dåpen er vi altså døde og blitt begravet, sammen med ham, for at også vi skal leve og ferdes i en ny tilværelse, på samme måte som Kristus ved Faderens herlighet ble oppreist fra de døde. For er det så at vi er blitt ett med ham ved å lide en død som hans, så skal vi også være det ved å få del i en oppstandelse som hans." ( Rom 6,3-5 - leses høyt under den katolske dåpsliturgien)

HELLIG VANN: Døpefonten påskenatt. Dåpsvannet/vievannet som innvies påskenatt kan alle som vil fylle på små flasker og ta med seg hjem. Vi har små vievannsfonter hjemme. Vievannet er til minne om dåpen. Hver gang du dypper fingrene i vievann og tegner korsets tegn over deg mens du sier "I Faderens, Sønnens og Den Hellige Ånds navn", bekrefter du din egen dåp. "Denne enkle handlingen, som selv de minste barn elsker å gjøre, er en påminnelse om og en fornyelse av vår dåp" skriver den katolske teologen Scott Hahn i boken "Livgivende tegn - 40 katolske skikker og deres røtter". Anbefaler den boken varmt!

LYSET: Det store Kristus-lyset varer i et helt år, helt til påskenatt 2019.
Kristus er verdens lys, Han og ingen annen!

KATOLSK BYPÅSKE: Påskenatt i St. Olav domkirke i Oslo. Jeg fikk tatt et lydopptak av den store påskelovsangen Exsultet, som jeg tenker å lage en video av med bilder fra påskenattmessen. Hvis jeg aldri kommer så langt har dere iallfall fått disse bildene...

Alle foto: Ragnhild H. Aadland Høen, påsken 2018


LES OGSÅ:


30 mars 2018

Langfredag | Korsets gåte


SYMBOLTUNGT: Kirkens flagg på halv stang i dag. Jesus er død.

Langfredag. Over alt flagger katolske kirker på halv stang i dag. I Norge er vi spesielt velsignet: vi har korset i flagget vårt.


Det var så stappende fullt i kirken i dag at folk knelte i bønn rett på gulvet i hele våpenhuset. Et direkte oppbyggelig syn. Rørende. Sterkt.

Til slutt sang vi salmen «Hill deg, frelser og forsoner»:

«hva elsket du hos støvet,
at du ville alt oppgive
for å holde oss i live,
gi deg til oss fullt og helt?

Ja, jeg tror på korsets gåte
gjør det, Frelser, av din nåde.
Stå meg bi når fienden frister,
rekk meg hånd når øyet brister,
si: Vi går til Paradis!»

Mektig!

I morgen, påskenatt

Klokken 23 i morgen lørdag er det påskenattmesse i St Olav. Det er den sterkeste og den vakreste messen som Den katolske kirke feirer. Anbefales på det varmeste. Velkommen, velkommen! Messen starter utenfor kirken, der den hellige påskeilden tennes.

I påskenattsliturgien tennes det store påskelyset utenfor kirken. Deretter bæres det inn i kirken av en diakon som synger påskelovsangen Exsultet når han har kommet helt frem i kirken. Alle får små miniversjoner av påskelyset, som tennes fra Kristus-lyset. Bortsett fra de små lysene i hendene er hele kirken i mørket frem til evangeliet leses. Da kommer alt lyset på, bjellene ringer og orgelet tar av. Kristus har oppstått! Midt i vårt dypeste mørke kom han med lys, og med evig liv til vår død.
«Døden er oppslukt, seieren vunnet.
Død, hvor er din brodd?
Død, hvor er din seier?»
(1. Kor 15, 54-55)

Påskenattmessen er helt spesiell, og fullstappet av mystikk og symbolikk. Elsker den!

Ikke gå glipp av den fantastisk fine påskenattmessen! Alle er velkommen!

I St Paul kirke i Bergen starter påskenattsliturgien kl 22, mens i St Olav i Oslo og St Olav i Trondheim starter den kl 23.

Her er de katolske messetidene over hele Norge i påsken: http://www.katolsk.no/organisasjon/norge/paasken

PELIKANEN: Pelikanen som gir blod fra sitt eget bryst til barna sine er et gammelt kristent symbol på Jesus.


DEN UNIVERSELLE FORBØNN: «La oss be for dem som ikke tror på Gud, at de ved oppriktig å søke det som er rett, kan nå frem til Ham»

[Bønn i stillhet. Alle kneler. Deretter sier presten:]

«Allmektige, evige Gud, du har skapt alle mennesker til i lengsel å søke deg, så de først finner fred når de finner deg. Gi at ingen må støtes bort, men la alle få se din godhets tegn og dine troendes vitnesbyrd, og nå frem til gleden ved å bekjenne at du er den ene, sanne Gud og menneskehetens Far. Ved Kristus, vår Herre.»

(Forbønnsdel 8 av 10. Les hele her: http://liturgi.info/Langfredag)

Over inngangsdøren står det: «Her er Guds hus og himlens port»

Alle foto: Ragnhild Aadland Høen, langfredag, 30. mars 2018

Les også:

28 mars 2018

Salve Regina og Maria Regina Mundi på Selja

Foto: Ragnhild H. Aadland Høen

Her kan du høre meg synge to gamle, katolske bønner i Sunniva-hulen på den hellige øya Selja: "Salve Regina" og "Maria Regina Mundi". Bli med i bønnen.


Det finnes uendelig mange innspillinger av Salve Regina med den kjente, gregorianske melodien. Maria Regina Mundi finnes det imidlertid ikke så mange opptak av. (Ikke en eneste på Spotify, og svært få på YouTube.) Men den bønnen er jo så nydelig at du bare høre den. Den bergtok meg og rørte meg til tårer allerede første gang jeg hørte karmelittnonnene i Tromsø synge den.

Vel, siden det er 2,5 år siden jeg tok lydopptaket på Selja tenkte jeg det var på tide å få det ut nå. I og med at Blogger.com ikke lar meg dele lydfiler, bare videofiler, følger herved en enkel, liten video der jeg har lagt til bilder jeg har tatt på Selja i årene 2015-2017.


Bønn

Videoen avsluttes med at treåringen Johannes og jeg ber sammen der innerst i Sunniva-hulen, også kjent som St. Mikaels-kirken. Sigrid Undset kalte hulen med rette for "Norges eldste kirketak". Susingen du hører i bakgrunnen er storhavet.


"When we pray, the voice of the heart must be heard more than that proceeding from the mouth."
St. Bonaventure


Dette er ikke et konsertopptak der jeg har gjort flere opptak. Det er et enkelt lydopptak gjort spontant med mobilen da jeg skulle be - et lydopptak av bønner som blir bedt med intensjonen om at benediktinerne vil vende tilbake til Selja og etablere seg med et nytt kloster på denne hellige øya - der Kirken i Norge ble født. Jeg håper du vil bli med på den bønnen.

Bli med til Selja, øya der undere fortsatt skjer.



For å se videoen i fullskjerm, hold musepekeren over videobildet og klikk på firkant-ikonet nede i høyre hjørne. Se rød pil på skjermbildet under her 👇🏻


Les også her på bloggen:



 3. oktober 2015 da Johannes og jeg ba i St. Mikaels-hulen på Selja, under Norges eldste kirketak.
Foto: Ragnhild H. Aadland Høen

26 mars 2018

Palmesøndag og den hellige uke

Hosianna! Alle i menigheten får utdelt innviede grener til feiringen palmesøndag. 

"Tenk at nå er dagen her som jeg har lengtet etter! Jeg skal gå i toget, og jeg er så glad. Du kan tro jeg skal nok synge ut av alle krefter, svinge palmen min og rope høyt hurra!"


Hosianna! Det er palmesøndagens rop som dukker opp i hver eneste messe i Den katolske kirke, 365 dager i året: "Hosianna i det høye! Velsignet være han som kommer i Herrens navn" ber vi i sanctus-leddet under den eukaristiske bønn (kort sagt: under nattverden, som vi altså feirer hver dag hele året).

Engelsk og norsk messe

I år har jeg greid å pådra meg bronkitt, så det ble ikke noen avreise til Vestlandet. Ikke ble det høymesse med fem barn i palmesøndagprosesjonen klokken 11 heller. I stedet ble det engelsk kveldsmesse med ett barn klokken 18 (og to barn sendt til Vestlandet). Det var jeg strålende fornøyd med, formen tatt i betraktning.

Med et så rikholdig utvalg av messer som det er i Oslo, er det jo ikke noe problem å få med seg en messe. Bare i St. Olav menighet var det 18 (atten!) palmesøndagsmesser. Dagens konklusjon: Engelsk messe anbefales for protestanter med lavkirkelig bakgrunn (musikktype gitar) mens norsk messe anbefales for protestanter som heller mer mot korsang, orgel og høytid. 

Uansett språk: Stas å vifte med palmegreiner 🌴🌿, og på veien hjem oppdaget Maria statuen «Fearless Girl». Gleder meg til fortsettelsen. «Den hellige uke» er den fineste uken i året. ❤️ 

Jeg anbefaler virkelig alle å få med seg den katolske påskefeiringen! Du trenger ikke være katolikk, det er ingen som spør deg om hva du er eller hvem du er. Det er bare å komme :)

Kom, kom! Nysgjerrighet er en god nok grunn til å komme ❤️ 


VELSIGNELSENS BEGER: Nattverden er høydepunktet under messen palmesøndag, slik det er i alle messer.
«Velsignelsens beger som vi velsigner, gir det ikke del i Kristi blod? Brødet som vi bryter, gir det ikke del i Kristi kropp?»
 (1. Korinterbrev 10,16)
Finnes det noe høyere å få del i enn det? Nei, det gjør det ikke.

Så kalles da også nattverden for det allerhelligste sakrament.
HIMMELPILEN: Høyt, høyt opp. St. Olav katolske domkirke ligger rett opp bakken fra regjeringskvartalet. Nærmeste t-banestopp er Stortinget. Bare følg Akersgata oppover til du kommer til Akersveien 1. Der finner du St. Olav. Der finner du Jesus.
SØNDAGSTUR: Nordmenns tradisjon med å gå på søndagstur, kommer selvsagt av at man pleide å gå til og fra kirken. Etter hvert sluttet folk å gå i kirken, men de fortsatte med å gå. Vel. Vi går fortsatt til og fra kirken, og på veien hjem fant vi Fearless Girl.

"Fryktløs jente! Hun er ikke redd for noen ting!" (sitat Maria med palmesøndagskvist)


AVDUKINGEN: Jeg var der da Kristin Skogen Lund avduket den verdensberømte statuen Fearless Girl fra New York, 8. mars i år. Tusen takk til Christian Ringnes for den fineste statuen på Karl Johan!

Foto: Dette bildet og det neste er tatt 8. mars 2018. Alle bildene før det er tatt av meg palmesøndag, 25. mars 2018.

FEARLESS GIRL x2: Bibelsk prinsipp: "Vær ikke bekymret for noe." (Fil 4,4)

"Alt makter jeg i ham som gjør meg sterk." (Fil 4,13)

"Gled dere alltid i Herren! Igjen vil jeg si: Gled dere! La alle mennesker få merke at dere er vennlige. Herren er nær. Vær ikke bekymret for noe! Men legg alt dere har på hjertet, fram for Gud. Be og kall på ham med takk. Og Guds fred, som overgår all forstand, skal bevare deres hjerter og tanker i Kristus Jesus.

Til slutt, søsken: Alt som er sant og edelt, rett og rent, alt som er verdt å elske og akte, alt som er til glede og alt som fortjener ros, legg vinn på det! Og alt dere har lært og tatt imot, sett og hørt hos meg, gjør alt dette! Så skal fredens Gud være med dere." (Fil 4,4-9)


LES OGSÅ:


Vil du oppleve katolsk påskefeiring i år?  Finn ditt nærmeste messested i den stille uke og påsken her.


TRADISJON: Det er tradisjon at man tar med seg de hellige greinene fra palmesøndag hjem og henger dem bak krusifikset. Før askeonsdag gir man greinene tilbake til kirken, der de brennes. Det er asken fra palmesøndagsgreinene som blir til asken vi bruker i kirken askeonsdag.

Krusifikset til venstre er innkjøpt i Roma. Det bysantiske krusifikset til høyre er innkjøpt i Sta. Sunniva boklade som er nedlagt nå. Det beste stedet å få kjøpt krusifiks i Norge i dag, er i St. Olav bokhandel. Ellers finner du mye fint på reise i katolske land!
Foto: Ragnhild H. Aadland Høen, 26. mars 2018

20 mars 2018

Maria | Salve Mater Misericordiae

Gregoriansk sang og mirakuløst ikon. "Vår Frue av trøsten, Torino", er et ikon i bysantinsk stil som jeg er veldig glad i. Engelens hilsen til Maria var "Ave Maria, gratia plena" - "Hill deg, Maria, full av nåde" (Luk 1,28) Det er som full av nåde at Maria er full av trøst. Og ikke minst: Ved at hun gav oss Guds Sønn gav hun oss sann trøst - for alltid. Uansett teologisk begrunnelse: Dette er et ikon som gir trøst. Jeg elsker det blikket. "Skjønnheten skal frelse verden." (F. Dostojevskij).
Foto: Ragnhild H. Aadland Høen

Takket være den fine nettsiden JesusogMaria.net kom jeg over en nydelig, sunget bønn som var ny for meg.


Det er det som er så deilig med å høre til i Den katolske kirke; selv etter ti år føler jeg bare at jeg har stukket lilletærne oppi alt det Kirken har å gi meg. Det er så mye mer å utforske, og så mange flere skatter å dykke i og ta imot! Jeg kommer aldri til å bli ferdig med utforskningsekspedisjonen, selv om jeg blir 90 år. Det er simpelthen umulig å komme til bunns i alt Kirken har å gi på bare 90 år.

Salve Mater Misericordiæ

Jeg kan anbefale alle å ta en tur innom jesusogmaria.net, spesielt de av dere som er protestanter. Mye nyttig å lese om Maria!

Hvis du er så heldig å ha Spotify, kan du lytte til Salve Mater Misericordiæ her på albumet Sublime Chant av Cathedral Singers fra Holy Name-katedralen i Chicago, Illinois.

Dersom du ikke har en strømmetjeneste, kan du fortsatt få kjøpt albumet som CD. (Lenken går til det katolske Ignatius Press som har samme pris som Amazon: 17 USD. Ignatius Press er et av de beste katolske forlagene. Bedre å støtte dem enn Amazon.)

Dessuten kan du lytte til den nydelige gregorianske sangen på YouTube, helt gratis. 

Nydelige, klare stemmer i et stort, stort rom. Helt fantastisk de første 1:50 minuttene. Deretter, når de begynner å synge flerstemt, fra 1:52, er det bare å gi seg helt over. Får du ikke lyst til å synge sammen med dem? Det får jeg. Sukk. (Lykkesukk, altså.) Må bare vente til Himmelen først.
"et nos tandem post hoc exsilium, laetos juge choris caelestium. O Maria!"

"and at the last, after this exile, unite us with the praising celestial choir. O Mary!"
Hele teksten finner du under videovinduet her:



LatinEnglish
Salve, Mater misericordiae,
Mater Dei et Mater veniae,
Mater spei et Mater gratiae,
Mater plena sanctae laetitiae,
O Maria!
Salve, decus humani generis.
Salve, Virgo dignior ceteris,
quae virgines omnes transgrederis
et altius sedes in superis.
O Maria!
Salve, Mater...
Salve, felix Virgo puerpera:
Nam qui sedet in Patris dextera,
Caelum regens, terram et aethera,
Intra tua se clasit viscera.
O Maria!
Salve, Mater...
Esto, Mater, nostrum solatium:
Nostrum esto, tu Virgo,
gaudium, et nos tandem post hoc exsilium,
Laetos juge choris caelestium.
O Maria!
Salve Mater...
Hail, Mother of mercy,
Mother of God and Mother of pardon,
Mother of hope and Mother of grace,
Mother, full of holy gladness.
O Mary!
Hail, honor of the human race.
Hail most worthy Virgin
because thou overcomest all virgins
and art seated of in highest honor.
O Mary!
Hail, Mother...
Hail, blest Virgin yet bearing child:
For He Who sits at the Father's right hand,
The ruler of heaven, of earth and sky,
has sheltered Himself in thy womb.
O Mary!
Hail, Mother...
Become, O Mother, our solace:
Be for us our source of joy,
and at the last, after this exile,
unite us with the praising celestial choir.
O Mary!
Hail mother...
JESU HELLIGE NAVN: Bryllup i Cathedral of the Holy Name i Chicago, der hele albumet Sublime Chant er spilt inn.
I taket ser du bokstavene IHS, som er Jesu monogram.
IHS er forkortelsen for Jesu navn på gresk: IHSOUS.

Foto: Wikimedia Commons

NAVNET JESUS: Bokstavene IHS er en forkortelse for Jesu navn, men de står også for Iesus Hominum Salvator - Jesus, Menneskenes Frelser.

Jesu hellige navn er mye brukt i kirkekunsten, fordi et navn på en spesiell måte representerer personen. 
Grunnen til at vi ærer Jesu hellige navn, er ikke fordi vi tror at det finnes noen makt skjult i bokstavene som utgjør navnet, men fordi det minner oss om alle velsignelsene vi får gjennom vår Frelser.

I katolske messer bøyer vi hodet for Kristus Kongen, i ærbødighet og kjærlighet, hver gang navnet Jesus nevnes i liturgien - for eksempel under trosbekjennelsen.

Navnet Jesus blekner aldri!
Foto: Flacsi.net

17 mars 2018

Den rystende kirkeasylsaken fra Fitjar

KONVERTITTER: Denne kristne småbarnsfamilien ble hentet ut av kirkeasyl av bevæpnet politi i Fitjar på Stord. I morgen skulle de bli deportert til Afghanistan der de vil være i dødsfare. Plutselig fikk de beskjed om at deportasjonen er utsatt.
Foto: Frank Gunnar Håvik

Denne saken er mye alvorligere for KrF enn Sylvi Listhaugs famøse Facebook-post. Regjeringen MÅ ordne opp i Fitjar-saken. Jeg klarer ikke å se for meg et verre tillitsbrudd enn dette fra en justisminister som sitter ved makten på grunn av KrF: En kristen småbarnsfamilie hentes ut fra kirkeasyl og sendes til døden i Afghanistan.

Blås i Espen Teigens elendig formulerte Facebook-post. Det er HER det brenner under beina på regjeringen. Jeg antar det er derfor den planlagte deporteringen uventet ble stoppet i dag. Mitt håp er at vi de nærmeste dagene vil se at det er mulig å berge både denne familien og Erna Solbergs regjering. De fortjener alle et langt og godt liv i Norge 💙



Kirkeasylet

Litt om saken: Mens familien lå og sov knuste væpnet politi vinduet ved inngangsdøra og hentet den afghanske familien – et ektepar og de tre små barna deres på fem år, fire år og en baby på seks måneder  – ut av kirkeasyl i «Betania», frimenigheten Nytt Livs bygg på Fitjar i Hordaland, i slutten av februar. 

Nytt Liv er en menighet som tilhører kirkesamfunnet De Frie Evangeliske Forsamlinger. Betania er deres kirkebygg, og bygningen er regulert av kommunen til «offentlig/privat tjeneste». "Betania" er de facto ikke en bolig, slik politiet hevder at den er. Det har den aldri vært.

Familien har konvertert og er blitt kristne. UNE hevder at konversjonen ikke er reell, mens alle kristne som kjenner familien sier at konversjonen er reell.

Les mer om saken i avisen Dagen: Alvorlig brudd på kirkeasyletDette er en leder i Dagen, som du ikke trenger innlogging for å lese. Se nederst i saken hos Dagen for lenker til mange andre saker om kirkeasylsaken.


Oppdatering 18. mars kl. 15.31:

Økonomisk støtte

Du kan støtte familien økonomisk ved å overføre penger til konto i Sparebanken Vest 3520 35 42885, eller ved å vippse til 501348. Som et motsvar til Listhaugs blomster, har Leger uten grenser fått inn fantastiske 6 millioner kroner. Jeg håper også kirkeasylfamilien kan få solid støtte. De trenger støtte for å få en rettferdig behandling.

Det er fastetid, og jeg vil oppfordre deg til å tenke etter om du kanskje skal gi mer enn du ville ha gjort en vanlig dag. For:
"slik er fasten som jeg vil ha:
at du løslater dem som med urett er lenket,
sprenger båndene i åket
og setter de undertrykte fri,
ja, bryter hvert åk i stykker,
at du deler ditt brød med dem som sulter,
og lar hjemløse stakkarer komme i hus,
at du sørger for klær når du ser en naken,
og ikke svikter dine egne."
(Herren Gud, i Jesaja 58,6-7)


Bønnestøtte

Bli med og BE for denne familien. Be for myndighetene. Og be for møtet i KrFs landsstyre på mandag. Det er opp til KrFs landsstyre på mandag å avgjøre Norges regjerings videre skjebne. Det er et stort ansvar som påhviler en liten gruppe mennesker. Veien videre for Norge ligger i deres hender akkurat nå. De trenger din forbønn.

16 mars 2018

Ettertanke | Maria og djevelen

"Maria som Kvinnen i Åpenbaringen" av Peter Paul Rubens (1577-1640).
Du kan lese om dragens (djevelens) raseri mot Kvinnen (Maria) i Johannes Åpenbaring, hele kapittel 12.

"Et stort tegn viste seg på himmelen: en kvinne som var kledd i solen, med månen under sine føtter og med en krans av tolv stjerner på hodet. Også et annet tegn viste seg på himmelen, en stor, ildrød drage med sju hoder og ti horn." (Åp 12, 1-2)

I midten av bildet holder kvinnen (Maria) guttebarnet (Jesus) mens hun står på månen og tramper på syndens slange. (Kirken ser på 1. Mos 3,15 som en profeti om hvordan Kvinnens/Marias ætt vil knuse slangens hode). Til venstre i bildet kaster erkeengelen Mikael og hans englehær ut dragen med sju hoder (Satan) og de andre demonene (Åp 12,9). Øverst gir Gud Faderen instruksjoner til en engel om å plassere to vinger på jomfruens skuldre (Åp 12,14).


Klikk på bildet for å se det i større format.
Foto: The J. Paul Getty Museum, Los Angeles, Open content

Mange tenker på djevelen som en slags «jevnbyrdig motsats til Gud». Det er han ikke. Djevelen er bare en fallen skapning. Hans motsats er ikke Gud, men skapningen Maria. Det er derfor djevelen hater henne så intenst (Åp 12).


Kirken lærer at djevelen først var en god engel. Englene ble skapt som Guds tjenere, men djevelen og de andre demonene «har gjort seg selv onde», sier den katolske katekismen (391). Fallet bestod i at de sa et grunnleggende og ugjenkallelig nei til Gud og Hans rike. «Det finnes ingen anger for dem etter fallet, like lite som det finnes anger for mennesket etter døden», sier St. Johannes fra Damaskus (657-749 e.Kr.).

Djevelens opprør mot Gud bestod i et rungende og stolt «non serviam»: «Jeg tjener ingen. JEG vil være gud.» Senere ble mennesket fristet av djevelen og lot tilliten til Skaperen dø i seg. Etter det har all synd bestått i dette: i ulydighet mot Gud og mangel på tillit til Guds godhet.

Maria er den store kontrasten til djevelen. Hun er ydmyk, stoler på Guds godhet og gir seg selv helt til Gud ved sitt «fiat», sitt «la det skje». «Se, jeg er Herrens tjenerinne. La det skje med meg som du har sagt.» (Luk 1,38) Slik gjør hun det mulig for Frelseren å komme til verden.

Maria etterlever troens lydighet på fullkomment vis. Hun tar imot engelens budskap i tillit. Hun tror virkelig at «ingenting er umulig for Gud» (Luk 1,37). Hun samtykker: «Det skje meg som du har sagt» (Luk 1,38Og Elisabet sier om henne: «Salig er hun som trodde at det Herren hadde sagt til henne, skulle gå i oppfyllelse» (Luk 1, 45). Det er for Marias tros skyld at alle slekter skal prise henne salig (Luk 1,48).

Maria er et forbilde for alle troende. Troen hennes vaklet aldri livet igjennom, ikke en gang i den siste prøvelsen da sønnen hennes døde på korset. Maria visste dette: at Satans makt er begrenset. Han er bare en skapning, og han kan ikke forhindre at Guds rike bygges opp. Det er nemlig Gud som med styrke og mildhet leder menneskets og verdens historie. «Vi vet at Gud i alle ting er med og virker til det beste for dem som elsker ham» (Rom 8, 28).


Gud har allerede klart å snu det verste som kunne skje – at mennesket drepte Guds sønn – til å bli det beste som har skjedd. Da klarer han resten også.


Vi er så heldige at vi allerede vet hvordan historien slutter. Den slutter slik, med en ny himmel og en ny jord: 
«Se, Guds bolig er hos menneskene. Han skal tørke bort hver tåre fra deres øyne, og døden skal ikke være mer, heller ikke sorg eller skrik eller smerte. For det som en gang var, er borte.» (Åp 21,3f)
Første gang publisert i avisen Vårt Land 16. mars 2018 da Luk 1,34-38 var dagens bibeltekst


Les også:

14 mars 2018

Ettertanke | Etterfølgeren Arnfinn Haram

Foto: Jonas Meek Strømman/Korsets Seier

"Ein dag – ein som kan vere når som helst – skal eg stå for min Skapar," sa dominikanerpresten Arnfinn Haram (63) i sin siste preken, på festen Corpus Christi, 10. juni 2012. Få timer senere døde han helt uventet av hjerteinfarkt.


Hva er det eneste som blir igjen etter deg etter din død? Svar: Det du har gitt videre. Arnfinn Haram var en som gav mye, derfor er det fortsatt uendelige rikdommer igjen etter ham.

Alle som kom nær pater Arnfinn merket hvordan han elsket Jesus av hele sitt hjerte, av hele sin forstand og av all sin kraft. Bror Arnfinn levde dette bibelverset: "For Kristus led for dere og etterlot dere et eksempel, for at dere skulle følge i hans spor." (1. Pet 2,21)

Arnfinn fulgte de sporene uansett hvor de ledet, helt inn i Skavlan-studioet. Han var glødende optimistisk på Kirkens vegne i Norge, og fremhevet stadig at vi kristne har en plikt til å prege samfunnet. Vi skal være lys og salt i verden og sette dagsorden i samfunnsdebatten.

Dominikanermunken var en av dem som virkelig viste meg det hele, troverdige, integrerte kristne livet – det evangeliske livet som lever og ånder i Herren Jesus Kristus.


Den siste tiden Arnfinn Haram var prest i Den norske kirke nektet han til og med å motta lønn, i protest mot abortloven. Generelt var han fullstendig uinteressert i penger, og bare interessert i én ting: Gud.

Den største trusselen for den kristne troen i vår verdensdel er materialismen: Vi setter vår lit til pengene og tingene i stedet for til Gud. Fader Arnfinn var en av de våkne kristne som identifiserte denne trusselen, som avviste den radikalt og valgte å leve det evangeliske livet, i full tillit til Herren. Ved sitt eksempel hjalp han meg og mange andre å bli fri fra materialismen og til å gi slipp på tingene. Han hjalp meg til å ikke strebe etter det verden streber etter, men søke Gud og bare Gud (Matt 6,33).

Først og fremst er det dette som står igjen etter fr. Arnfinn: Helligheten. Det evangeliske livet. Forkynnelsen. Tilbedelsen og den brennende lengselen etter Gud.

Sannsynligvis kunne han ikke tenke seg en større lykke enn å dø og endelig få møte Gud ansikt til ansikt. Mellom festen for Corpus Christi og Kristi hjertefest skjedde det. Da de fant ham i den grønne juniskogen, hadde han et lite smil om munnen og en liten tåre i øyekroken.

Første gang publisert i avisen Vårt Land 14. mars 2018, da 1 Pet 2,21-25 var dagens bibeltekst

LES MER:


    SE HAM: Se ham igjen og hør stemmen hans her i denne lille videoen der fr. Arnfinn Haram oppfordrer deg til å ta del i samfunnsdebatten og bli partner i tankesmien Skaperkraft. Skaperkraft har fortsatt behov for flere nye partnere.
    (Foto: Skjermdump fra videoen
    )

12 mars 2018

Ettertanke | Det evige øyeblikket

AEVUM: I messen blir fortid og nåtid forenet i den liturgiske tid, en tid der vi blir samtidig med det som hendte i Det gamle og Det nye testamentet. Dette er det som middelalderen kalte aevum, der fortid og fremtid blir nærværende nåtid i det evige øyeblikket.
Foto: Ragnhild H. Aadland Høen i St. Paul kirke, Bergen


Fremme i koret i St. Paul katolske kirke i Bergen er det to store glassmalerier.


De to personene som er avbildet der, ser til forveksling like ut, både i ansiktet og gjennom det de holder: Begge bærer brød og vin. Til og med de røde og hvite klærne ligner. Til høyre står den første øverstepresten, Melkisedek. I det venstre vinduet står den siste øverstepresten, Jesus.

Du har kanskje ikke et så nært forhold til Melkisedek? Han var konge, prest og profet i Salem, som senere ble til Jerusalem. Det hebraiske navnet Melkisedek betyr fredens konge, rettferdighetens konge. Vi møter ham i 1. Mosebok der han velsigner Abraham:
"Og Melkisedek, kongen i Salem, kom ut med brød og vin. Han var prest for Gud, Den høyeste. Han velsignet ham og sa: «Velsignet er Abram av Gud, Den høyeste, han som brakte fram himmel og jord!" (1. Mos 14,18)
Deretter finner vi Melkisedek igjen i davidssalmen: "Herren har sverget og tar det ikke tilbake: «Du skal være prest til evig tid på Melkisedeks vis.»" (Salme 110,4)

Dette har Kirken alltid sett på som en Messiasprofeti som peker på Jesus (Heb 5,6). Løftet om at Jesus skal være prest på Melkisedeks vis blir oppfylt i og ved innstiftelsen av nattverden.

Nå begynner du kanskje å ane hvorfor Melkisedek står der fremme ved alteret sammen med Jesus? De to står der og løfter brødet og vinen og omslutter presten som selv står midt mellom dem og løfter opp brødet og vinen.

I messen blir fortid og nåtid forenet i den liturgiske tid, en tid der vi blir samtidig med det som hendte i Det gamle og Det nye testamentet. Den fortiden vi ser i glassmaleriene blir nåtid på alteret, der Jesu kropp og Jesu offer er reelt nærværende.

Dette er det som middelalderen kalte aevum, der fortid og fremtid blir nærværende nåtid i det evige øyeblikket. "På den måten rykkes vi opp i en tidløs dimensjon når vi overværer nattverden, en dimensjon der vi ikke bare minnes det som en gang skjedde, men opplever det her og nå," skriver kunsthistoriker Gunnar Danbolt.*

"Og siden vi har en så stor prest over Guds hus, så la oss komme fram med oppriktig hjerte og full visshet i troen, med hjertet renset for vond samvittighet og kroppen badet i rent vann.» (Heb 10, 21f). Amen.

Første gang publisert i Vårt Land 12. mars 2018 da Hebr 4,14-16 var dagens bibeltekst


* Sitat hentet fra professor Gunnar Danbolts briljante artikkel "St. Paul kirke i Bergen - Arkitektur og utsmykning i lys av det liturgiske", som står på trykk i St. Paul menighets 150-årsjubileumsbok, utgitt på Efrem forlag

Glassmaleriet av Jesus i St. Paul kirke. Jeg skal feire påske i Bergen og skal få tatt et bilde av Melkisedek da :)
Foto: Ragnhild H. Aadland Høen

25 februar 2018

Ettertanke | Din egen klagesang

Klag til Jesus. Han vet alt om hva smerte er.
Han kom fordi han elsket oss. Vi kronet ham med torner og nagler.

På korset ropte han med høy stemme
:
"Min Gud, min Gud, hvorfor har du forlatt meg?"
(Sal 22,2/Matt 27,46)

Foto: Doug1021/Flickr Creative Commons 

Jeg traff en gang en pastor som har en sønn med cerebal parese (CP). På grunn av CP-en sleper sønnen litt med det høyre beinet.


«Mange ganger når sønnen min kommer hjem fra skolen kan jeg se at han har det fryktelig vondt. At nå har de mobbet ham igjen. Men så vil han ikke snakke om det. Han bare slenger sekken i veggen og lukker døren til rommet sitt. Og jeg får så lyst til å si til ham: Bare slå til meg! Slå til meg, brøl til meg, skjell meg ut, vær sint på meg, hva som helst bare det hjelper deg!» ropte pastoren.

«Og når jeg, som er en så elendig far, når jeg får lyst til å si noe sånt, hvor mye mer tror du ikke en himmelsk far vil si det samme?»

«Kast det på Gud! Kast sinnet ditt, kast bekymringene, kast det som er vondt på Faren din. Skrik det til ham,» sa pastoren.

For sånn er det. Sånn er Gud. Og sånn er livet i Bibelen. I Salmenes bok er det flere klagesanger enn det er lovsanger. «Jeg roper høyt til Herren. Jeg øser ut min klage og forteller ham om min nød.» (Sal 142,2-3)

Det handler om å være ekte. Å være ærlig. Å være sammen med Gud sånn som jeg er, og ikke sånn som jeg skulle ønske at jeg var.

Poenget er å komme til Gud. Uansett hva jeg føler. Uansett om jeg (eller andre) synes det hadde tatt seg bedre ut å smile salig. Uansett.

I motgangstider er klage den ære Gud venter av sine barn.

Gud tåler at du er sint. Gud er til og med den hellige Gud som blir vred over all ondskap, død og lidelse. Han tåler det ikke. Men han tåler dine klager hvis du bare retter dem mot ham.


Så gi Gud ære. Vær ekte. Vær sann. Syng din egen klagesang.



BØNN
«Fra dypet roper jeg til deg, Herre. 
Herre, hør min røst! 
Vend øret til og lytt når jeg trygler og ber. 
Jeg stunder etter Herren mer enn vaktmenn etter morgenen, 
vaktmenn etter morgenen.»

(Hentet fra Salme 130 i Bibelen)

Første gang publisert her på bloggen 11. september 2012

Les også:

21 februar 2018

Ettertanke | De døde er ikke døde

KRISTEN SYMBOLIKK: En halv alterring med dyp symbolikk. Alterringen forteller deg at Kirken ikke bare finnes her på jorden. Den andre halvdelen av Røldal stavkirkes nattverdsring befinner seg i himmelen, der alle de salige feirer messen sammen med oss.
Foto: Ragnhild H. Aadland Høen

Kirkerom er dypt meningsbærende rom. Har du for eksempel lagt merke til at alterringen ofte er formet som en halvsirkel? Det skyldes at Kirken ikke bare finnes her på jorden. 


Den andre halvdelen av alterringen befinner seg i himmelen, der alle de salige feirer messen sammen med oss. I sentrum av ringen står Jesus, virkelig til stede i brødet og vinen.

Vi tilhører Jesus alle sammen – enten vi kneler for ham på den ene eller den andre siden av alterringen. Ingenting kan skille oss fra Jesus, ikke en gang døden. ”For jeg er viss på at verken død eller liv […] skal kunne skille oss fra Guds kjærlighet i Kristus Jesus, vår Herre”, skriver Paulus (Rom 8,38f).

De kristne som har gått foran oss har allerede gått over fra døden til livet. Døden er bare en overgang for den troende, fordi ”Døden er oppslukt, seieren vunnet. Død, hvor er din brodd? Død, hvor er din seier?” (1 Kor 15,54-55).

Det finnes ikke bibelsk belegg for å lage et radikalt skille mellom kristne som lever her på jorden og kristne som er sovnet inn i Kristus. Vi er alle én kirke, én kropp, og ikke en gang døden kan skille oss. Vi er aldri alene. Vi er forenet i Jesus, enten vi lever her eller der, på den ene eller den andre siden av døden.

Jesus «sto opp og sitter ved Guds høyre hånd, og han ber for oss» (Rom 8,34), og det er katolsk tro at de som allerede har nådd fram er helt forenet med ham. Der ber de for oss slik de gjorde her på jorden. De ber sammen med Jesus – fylt av Guds fred.

Vi tror på de dødes oppstandelse. Det betyr; de døde er ikke døde. De lever. Hos Jesus. I Jesus. Gud skje lov!


LA OSS BE

Takk, Jesus, for at døden ikke har noen makt over oss, fordi du har vunnet over den. Takk for at vi som tilhører deg allerede har gått over fra døden til livet og alltid skal få leve sammen med deg. I all evighet, TAKK.

Første gang publisert i avisen Vårt Land og her på bloggen 13. september 2012