Google Analytics

06 oktober 2021

En morgenbønn av den hellige Bruno Karteuseren


"Herre, i denne begynnende dagens stillhet 
kommer jeg for å be Deg om sinnsro, visdom og styrke.
 
I dag vil jeg betrakte verden 
med øyne som er helt fylt av kjærlighet. 

Jeg vil være tålmodig, forståelsesfull, mild og klok, 
og se forbi førsteinntrykk, 
se Dine barn slik Du selv ser dem, 
og altså se kun det som er godt i hver enkelt. 

Lukk mine ører for all baksnakkelse, 
bevar min tunge fri for all ondsinnethet. 

Måtte kun de tanker som velsigner forbli i min sjel, 
og måtte alle som kommer i nærheten av meg 
merke Ditt nærvær. 

Kle meg i Din skjønnhet, Herre, 
slik at jeg hele dagen lang åpenbarer Deg. 
Amen."

En morgenbønn skrevet av karteuserordenens grunnlegger, St. Bruno Karteuseren (1030-1101), som har minnedag i dag, 6 oktober.
Oversatt til norsk fra fransk av Ingvild Aavitsland. 

"While the world changes, the cross stands firm."
St. Bruno Karteuseren, også kjent som St. Bruno av Køln


2 kommentarer:

  1. Du åpner dører til kunnskap - for en start på dagen :-)

    Heidi

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt å høre, Heidi. Tusen takk!

      Slett

Velkommen til å kommentere her! Kommentarmoderasjon er kun slått på for bloggposter som er eldre enn 7 dager. Alle andre kommentarer blir publisert umiddelbart.