HUN SOM FØDTE GUD: Tittelen Guds mor, "Theotókos" (gresk: Θεοτόκος), er satt sammen av de to greske ordene Θεός (= Gud) og τόκος (= barsel, fødsel, nedkomst). Bildet: Maria og Jesus malt av Benozzo Gozzoli (1421-1497) rundt år 1460, fotografert av Mark Skrobola/Flickr Creative Commons i 2006 |
I dag er det høytiden Sanctae Dei Genitricis Mariae, festen som feirer Marias viktigste tittel: Guds mor. At Maria kalles Guds mor er en av de kraftigste Kristus-bekjennelsene vi har. Barnet hun fødte er GUD.
For å sitere katolsk.no: "Innenfor den kristne tradisjon har tittelen «Guds Mor» aldri vært forstått, eller ment å bli forstått, som at Maria er mor til Gud fra evighet, det vil si mor til Gud Faderen, men bare som en referanse til Jesu fødsel, det vil si Inkarnasjonen, da den andre personen i Treenigheten tok på seg menneskelig natur i tillegg til den guddommelige natur han hadde hatt siden før tidens begynnelse, og dette ble gjort mulig gjennom Marias samarbeid. Begrepet «Guds Mor» rettferdiggjøres bibelsk av katolske og ortodokse kristne med Elisabeths hilsen til Jomfru Maria: «Hvordan kan det gå til at min Herres mor kommer til meg?» (Luk 1,43)." Les mer på katolsk.no
Og nå: Over til dagens ettertanke.
Ettertanke: Marias forstørrelsesglass
Kom litt nærmere meg, så skal jeg hviske deg noe: Det er ikke sant at hvis du blir glad i Maria vil hun ta fokuset fra Jesus. Tvert imot. Når du tar Maria i hånden fører hun deg alltid til Jesus, og hun sier: «Det han sier til deg, skal du gjøre.» (jf. Joh 2,5) Bare prøv selv.
Og nå: La meg få gi deg forstørrelsesglasset som Maria holder i hånden. Hva tror du vil skje hvis du tar imot det? Jeg oppdaget Jomfru Marias forstørrelsesglass da jeg leste dette sitatet av Pave Benedikt XVI: «Marias storhet består i det faktum at hun ønsker å opphøye Gud, ikke seg selv.»
Det vil si, jeg leste sitatet på engelsk, og da står det: «Mary’s greatness consists in the fact that she wants to magnify God, not herself.» Det engelske ordet «magnify» kan bety to ting på norsk: 1. Opphøye og 2. Forstørre. På engelsk heter et forstørrelsesglass «magnifier».
Når Maria sier «Min sjel opphøyer Herren» (Luk 1,46), sier hun på engelsk: «My soul magnifies the Lord». Fant du igjen forstørrelsesglasset? Hvem var det som ble forstørret når du så gjennom det? Herren, så klart. Maria retter aldri forstørrelsesglasset mot seg selv.
Når du nærmer deg Maria peker hun alltid på Jesus og drar deg mot ham. Hver gang du ser gjennom forstørrelsesglasset som hun rekker deg, vil du oppdage at Jesus vokser og blir større i ditt liv.
I dagens bibeltekst, i Marias Lovsang (latin: Magnificat), synger Maria dette: «Han gjorde storverk med sin store arm; [...] men de små opphøyet han». Herren opphøyet tenåringen Maria til å bli den som fødte hans frelsesplan inn i verden. Gud forstørrer og opphøyer alltid de små og ydmyke – ikke de store og stolte. Lovsyng ham med Marias ord i dag!
LA OSS BE
Min sjel opphøyer Herren, og min ånd fryder seg i Gud, min frelser, for store ting har du gjort mot Maria, du, den mektige; hellig er ditt navn. Fra slekt til slekt varer din miskunn, halleluja.Ettertanken ble første gang publisert i avisen Vårt Land 22.12.2012
Flere tekster om Maria på Sta. Sunniva-bloggen:
- Ettertanke: Å føde Gud
- Ettertanke: Ave Maria
- Primstaven: Vakre Maria Immaculata
- Høyt elskede Maria – Mater Dei
- Ettertanke: Marias himmelfart - og din
- Det katolske synet på Åpenbaringen (et debattinnlegg om Marias opptakelse i Himmelen)
- Katolsk konversjon i luthersk menighetsblad (et intervju om bl.a. Maria)
for å gjøre en lang historie kort: etter å ha gitt ut boken "ikke bare mamma" i 2009 ble jeg kontaktet av redaktøren i Sjømannskirkens blad for å være med på følgende: en artikkel om hva du ville ha sagt dersom du skulle holde en preken. Jeg skjørt fort inn: jeg er ingen forkynner, beklager. Han sa: det er poenget
SvarSlett;-) ...OK....
Etter å ha tenkt meg litt om sa jeg likevel ja og svaret jeg ga måtte på en eller annen måte gjenspeile mitt idealistiske arbeide. Så jeg tenkte: Marias evangeluim. Hvordan ville det ha vært? En tenåringsjente blir gravid utenfor ekteskapet, men likevel står hennes mann trofast ved hennes side (OK, litt spesiell sak, men dog...) Barnet blir født i en skitten stall. Fullstendig uten støtteordninger fra den norske velferdsstat. Hvilken plan har Gud med denne historien?
Det finnes mange grusomme eksempler på kvinner som er blitt behandlet på en brutal måte etter å ha "havnet i ulykken." Skammen lå på kvinnen alene. I kristendommens navn er det også forekommet en umenneskelig diskriminering av kvinner som er blitt gravide. Henrik den 8. henrettet sin 2. kone og kalte henne en "incestiøs tøs" da de fleste av hennes graviditeter endte i spontanaborter.
Ville også Gud med denne historien formidle verdien alle mennesker har bare i kraft av å være menneske? Ville han fortelle en historie om at moderskapet er viktig - uansett utgangspunkt - og at alle mødre bør bli oppmuntret og behandlet like godt?
Det virker ikke tilfeldig på meg. Forøvrig ser jeg dette i lys av at jeg i flere år har jobbet med kvinnesak og familiepolitikk. Min kristne bakgrunn har egentlig vært helt utenfor dette engasjementet.
Håper at dine innlegg i avisen Dagen, vil bli publisert på bloggen din!
SvarSlettØNSKE!
PS! Kommer det mer om bønn\kontemplasjon?
Skal passe på å legge ut Dagen-frisparkene mine her på bloggen, ja. De kommer imidlertid ikke så ofte, bare hver åttende uke (vi er i åtte i Frispark-spalten).
SlettAnnes bønneskole er ikke over, den fortsetter når hun er klar :)