Google Analytics

11 februar 2013

Pave Benedikt XVI går av

Pave Benedikt XVI i yngre dager. Pave Benedikt ble innsatt 24. april 2005, han har altså vært pave i nesten åtte år. Han har utgitt tre encyklikaer: Om kjærlighet (2005), håp (2007) og sannhet (2009). Alle tre er oversatt til norsk og utgitt på St. Olav forlag. St. Olav forlag har også utgitt flere bind av hans onsdagskatekeser om viktige personer i Det nye testamentet og kirkehistorien. Anbefalt lesning! Pave Benedikt XVI fullførte sin trilogi «Jesus fra Nasaret» om Jesu liv og lære i november 2012. De to første bindene er utgitt på norsk på Avenir forlag. Det tredje bindet utkommer på norsk i mars. Jeg gleder meg til å lese det.

Vår 85 år gamle Pave Benedict XVI annonserte i dag at han vil gå av som pave den 28. februar 2013 klokken 20.00.


Jeg er i sjokk og sorg. Min kjære Pave Benedikt XVI - troens og tankens forsvarer i vår forvirrede verden - vil tre tilbake. Tårene triller i takknemlighet for alt han har betydd for meg og for Kirken.

Vår 85 år gamle pave går av fordi
kreftene ikke strekker til lenger.

Tydelig sliten

Jeg var til stede i audienshallen som journalist den 17. november 2012 da Pave Benedikt tok seg tid til å møte hele den europeiske katolske legekongressen. Paven var tydelig sliten og gammel, og jeg tenkte faktisk at "å nei, nå har vi ham ikke så mye lenger!" Jeg tenkte imidlertid ikke på abdikasjon som en mulighet. Sist en pave abdiserte var i 1415. Pave Benedikts ydmyke og modige avgjørelse står imidlertid i stil til hele hans pontifikat.

Kjærlighetserklæring

Kjære, kjære Pave Benedikt: Jeg er så veldig, veldig glad i deg. Takk for at du nok en gang viser deg som en klok hyrde og god far. Vi kommer til å savne deg. Dypt.

Nå gjør jeg som deg og stoler på at Jesus nok en gang vil gi oss nettopp den hyrden som Kirken trenger i vår tid. Her er det bare å sette i gang med å be for alle som er opptatt av kristentroens fremtid i verden. Be om Den Hellige Ånds ledelse.  

Kom, Hellige Ånd! Veni, Sancte Spiritus!


Her er hele Pave Benedikt XVIs erklæring 

(Kilde: Vatikanradioen - uthevelsene er mine)


Dear Brothers,

I have convoked you to this Consistory, not only for the three canonizations, but also to communicate to you a decision of great importance for the life of the Church.


After having repeatedly examined my conscience before God, I have come to the certainty that my strengths, due to an advanced age, are no longer suited to an adequate exercise of the Petrine ministry. I am well aware that this ministry, due to its essential spiritual nature, must be carried out not only with words and deeds, but no less with prayer and suffering.

However, in today’s world, subject to so many rapid changes and shaken by questions of deep relevance for the life of faith, in order to govern the bark of Saint Peter and proclaim the Gospel, both strength of mind and body are necessary, strength which in the last few months, has deteriorated in me to the extent that I have had to recognize my incapacity to adequately fulfill the ministry entrusted to me.

For this reason, and well aware of the seriousness of this act, with full freedom I declare that I renounce the ministry of Bishop of Rome, Successor of Saint Peter, entrusted to me by the Cardinals on 19 April 2005, in such a way, that as from 28 February 2013, at 20:00 hours, the See of Rome, the See of Saint Peter, will be vacant and a Conclave to elect the new Supreme Pontiff will have to be convoked by those whose competence it is.

Dear Brothers, I thank you most sincerely for all the love and work with which you have supported me in my ministry and I ask pardon for all my defects.

And now, let us entrust the Holy Church to the care of Our Supreme Pastor, Our Lord Jesus Christ, and implore his holy Mother Mary, so that she may assist the Cardinal Fathers with her maternal solicitude, in electing a new Supreme Pontiff.

With regard to myself, I wish to also devotedly serve the Holy Church of God in the future through a life dedicated to prayer.

From the Vatican, 10 February 2013
BENEDICTUS PP XVI

Bilde av Pave Benedikt XVI som barn, den gang han het Joseph Ratzinger.
Det er rart å tenke på at et eller annet sted ute i verden finnes det et barn eller en ungdom som kommer til å bli pave en dag. Men først får vi en pave som Jesus er helt ferdig med å forberede. Blir spennende å se hvem det er!



Den femte paven i historien som abdiserer

P. Sigurd Markussen skriver at Pave Benedict XVI er den femte paven i historien som abdiserer.

Dette er hva p. Sigurd Markussen skriver på Facebook i dag:
I 1045 abdiserte pave Benedict på grunn av økonomiske forhold. Han var bare rundt 18 år gammel da han ble innsatt som pave. Hans etterkommer, pave Gregor VI var bare pave fra 1. mai 1045 til 20. desember 1046 før han også abdiserte. Pave Benedict IX ble da pave igjen.
Den andre paven som abdiserte var altså pave Gregor VI. Årsaken var en beskyldning om at han hadde kjøpt seg til paveembetet, noe han innrømmet og så abdiserte.
Den tredje paven som abdiserte var pave Celestine V i 1294. Etter bare å ha vært pave i fem måneder publiserte han et dekret som gav tillatelse for en pave å abdisere, og så abdiserte han. Han levde i to år til før han døde.

Den fjerde paven som har abdisert er pave Gregor XII i 1415. Årsaken var å få en slutt på det vestlige skismaet. Den gang var det tre paver som gjorde krav på paveembetet.
Pave Benedict XVI er altså den femte paven som abdiserer.

For øvrig: Avisen Dagen har i dag et intervju med meg om pavens avgang.

5 kommentarer:

  1. Min pave, men vi trenger deg jo!
    Dette var trist!

    EM

    SvarSlett
  2. Jeg følte det på samme måte da den enestående Pave Johannes Paul II døde, men så fikk vi den glitrende Pave Benedikt XVI. Jeg er allerede spent på hvem det er som blir nestemann! Som katolikker omfavner vi alltid fremtiden, i tillit til Gud. Han er jo allmektig!

    Det eneste jeg synes er underlig, er at Pave Benedikt velger å gå av i fastetiden. Det betyr at den nye paven må innsettes i fastetiden, tiden da vi ikke fester. Men kanskje er det nettopp i "botens og forsakelsens tid" at det høver seg for den nye paven å starte sin gjerning.

    SvarSlett
  3. Tror du tidspunktet var planlagt eller tilfeldig?

    EM

    SvarSlett
    Svar
    1. Det blir jo bare spekulasjoner, men jeg tror Paven snakker helt sant når han sier at han har opplevd at kreftene har forsvunnet helt de siste månedene: "both strength of mind and body are necessary, strength which in the last few months, has deteriorated in me to the extent that I have had to recognize my incapacity to adequately fulfill the ministry entrusted to me".

      Jeg tipper at han skulle ønske han kunne feiret påsken som pave, men at han har innsett at det bare ikke går. Da jeg så ham i november var han så gammel og svekket (ikke mentalt, men fysisk) at han så ut som... ja, en olding som var døden nær. Jeg tenkte ikke på det som en mulighet at han kunne gå av, men var redd for at han kom til å dø snart. Avisene skriver at selv Pavens nærmeste ikke visste om abdikasjonen.

      Slett
  4. fantastisk flott og befriende å lese at du er glad i paven din Ragnhild! Det er jeg også. Benedict er min mann, jeg bare digger den fyren:)

    SvarSlett

Velkommen til å kommentere her! Kommentarmoderasjon er kun slått på for bloggposter som er eldre enn 7 dager. Alle andre kommentarer blir publisert umiddelbart.