Google Analytics

13 februar 2013

Med Askeonsdag i ansiktet og hjertet

TEGNET MED ASKE: Askekorset. Du kjenner at det virker utenfra og helt inn i hjertet.
"Skriv deg Jesus på mitt hjerte!

Denne innskrift på meg sett:
Jesus i fra Nasaret,
den korsfestede, min ære
og min salighet skal være."

Foto: Ragnhild H. Aadland Høen, askeonsdag 13. mars 2013

Ved et Guds under klarte jeg å delta på askeonsdagsmessen i kveld. Uendelig takknemlig for det! Sterkt å få askekors, flott preken, nydelig musikk, og det som alltid er høydepunktet: Å ta imot Jesus i nattverden/eukaristien. Bli med til en kveldsmesse i St. Paul.


Kirken var fullsatt da sogneprest Dom Alois Arnstein Brodersen prekte om hvordan fasten angår våre hjerter, vårt innerste vesen, og om hvordan fasten er en tid for forsoning, en tid for å vende tilbake til Gud.

Helbredelse i sjelen

Som den gode hyrde han er benyttet Dom Alois også anledningen til å minne oss på betydningen av skriftemålet, også kalt botens sakrament (dette er et av de to helbredende sakramentene; det andre er sykesalvingens sakrament).

"Alle har syndet", står det i Bibelen, og Dom Alois påpekte det underlige i at selv om vi ikke begår færre synder enn før, er det likevel færre som går til skriftemål enn før. Vi unngår å gå til skrifte fordi det er ubehagelig og gjør vondt. I stedet prøver vi å gjemme unna syndene våre.

Ta et godt råd fra en lege

Dom Alois var lege før han ble prest, og han brukte en analogi fra medisinens verden for å forklare hvorfor det ikke er noen lur strategi å gjemme synder: Det er som å gjemme et betent sår. Det er bedre å gå til legen med såret.

Selv om behandlingen er smertefull går vi jo til legen når vi er syke, og det samme bør man gjøre med sår på sjelen. Det er alltid befriende og GODT når synden blir feiet ut av vårt indre.

Gjør det NÅ

"Botens sakrament forsoner oss med Gud og oss selv, slik at vi renset og befridd fra våre synder kan feire påskefesten. Gå til skrifte i fastetiden. Nå er nådens tid," avsluttet Dom Alois sin preken. (Ja, jeg gjorde notater under prekenen, jeg følger bedre med da. Dessuten sier prestene og diakonene våre så mye bra som jeg gjerne vil kunne ta frem igjen etterpå.)

Skriv deg, Jesus, på mitt hjerte

Salmetavlen var helt full under askeonsdagsmessen, men det var tre salmer som utmerket seg spesielt denne kvelden: "Skriv deg Jesus på mitt hjerte", "Attende Domine et miserere" og "Deg, Herre Jesus, vil vi bekjenne".

Da vi sang "Skriv deg, Jesus, på mitt hjerte" jeg plutselig at det er nettopp dette vi gjør når vi skriver askekorset på pannen: Vi tegner Jesu kors på pannen slik at det virker utenfra og inn, helt inn i hjertet.
Skriv deg, Jesus, på mitt hjerte,
du min konge og min Gud,
at ei lyst ei heller smerte,
deg formår å slette ut!
Denne innskrift på meg sett:
Jesus i fra Nasaret,
den korsfestede, min ære
og min salighet skal være.


(Thomas Kingo, 1689)

Attende Domine et miserere

Den neste som bet seg fast i sjelen var den sterke og vakre gregorianske hymnen "Attende Domine et miserere". Koret sang versene mens hele menigheten sang omkvedet. Vi sang på latin, men vi kunne følge den norske oversettelsen i salmeboken. Klikk på bildet under og lytt til "Attende Domine" på YouTube:


Den latinske teksten står i videobildet. Her er den norske oversettelsen:

Attende Domine 

Omkved:
Hør oss, Herre, og vis miskunn,
for vi har syndet mot deg.


1. Til deg, du høyeste konge og alles Frelser,
løfter vi med tårer våre øyne.
O Kristus, hør våre ydmyke bønner.


2. Du som er Faderens høyre hånd, hjørnestenen,
frelsens vei og himlens port,
avtvett våre synders skampletter.


3. Vi bønnfaller din majestet, o Gud.
La ditt hellige øre bønnhøre våre sukk,
og tilgi i din mildhet våre misgjerninger.


4. Til deg bekjenner vi de synder vi har begått:
Med angerfullt hjerte nevner vi våre skjulte feil.
Du vår Frelser, tilgi dem i din godhet.


5. Uskyldig ble du tatt til fange, uten motstand lot du deg føre bort,
og ved falske vitner ble du dømt i de gudløses sted.
O Kristus, bevar dem du har gjenløst.


Melodi og tekst fra 1600-tallet, Frankrike 

Nr. 429 i Lov Herren, katolsk salmebok
(Saken fortsetter under bildet.)

ASKEONSDAG I ST. PAUL: De lilla tøystykkene dekker til kunsten i koret, og fjernes først påskenatt. Da blir det fest! Det er heller ingen blomsterutsmykninger under fasten. (Hvis du lurer på hvordan kirken ser ut til vanlig kan du ta en kikk her.)
Foto: Ragnhild H. Aadland Høen

 

Deg, Herre Jesus, vil vi bekjenne

Den tredje og siste salmen som bet seg fast var Børre Knudsens helt nydelige "Deg, Herre Jesus, vil vi bekjenne". Salmen står under avsnittet "Eukaristi" i den katolske salmeboken, og spesielt i fastetiden er den nesten fast innslag på hver eneste høymesse i St. Paul. Jeg elsker denne selvransakende og lovprisende salmen.

Vi synger den på den samme norske folketonen som du finner i salmen "Å, at jeg kunne min Jesus prise". Syng inni deg eller høyt:
1. Deg, Herre Jesus, vil vi bekjenne
som herlig prest og blodig offerlam.
Deg, Herre Jesus, deg vil vi prise
for det som er vår egen dype skam.
 
2. Du gikk til grunne for våre hender,
vi dømte deg, og dette er vår dom.
Men brødet brytes, og vinen skjenkes,
og dine hender gjør vår gjerning om.
 
3. I våre hender var kors og nagler
da dine hender løftet vin og brød,
da dine hender forvandlet drapet
til offergave og til soningsdød.
 
4. Du tolket korset, du tydet døden,
du gjorde pinen til din kongevei,
for da du viet deg selv til offer,
da måtte våre hender tjene deg.
 
5. Og som du gav deg i våre hender
da vi i tross fullbyrdet dine ord,
slik har du gitt deg i våre hender
som vin og brød på dette offerbord.
 
6. Deg, Herre Jesus, vil vi bekjenne
som blodig lam og herlig offerprest.
Vi bryter brødet, vi skjenker vinen,
vår dype skam er blitt vår høye fest.
 
T Børre Knudsen 1980
M Norsk folketone

Sånn, nå har du nesten vært på Askeonsdagsmessen i St. Paul kirke, 13. februar 2013. Det var det beste jeg klarte å få til uten speilrefleks og uten videokamera. Neste år er du velkommen til å bli med selv! 

+:-)


LES OGSÅ

Ettertanke: Askeonsdagens velsignelse 
Katolsk faste i Norge i 2013

5 kommentarer:

  1. Flott å lese om Askeonsdag i St. Paul! Skulle gjerne vært der også, selv var jeg i Sandviken kirke på fin messe hvor vi satt rundt alterert og på studentheimen(Sta. Sunniva) min hvor vi også feiret messe med askekorsutdeling - sterkt og vakkert! Her sang vi også Skriv deg Jesus på mitt hjerte.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, sant askekorset er en spesiell ting å oppleve? Høres ut som du har hatt en flott Askeonsdag. Det kommer stadig et nytt år, du kan jo oppleve askeonsdagsmessen i St. Paul neste år ;)

      Slett
  2. Den hymnen er bare SÅ vakker! Vet du om det finnes en vakker cd med denne hymnen? Hvis du har en bok anbefaling for fasten, så ville jeg bli mer en glad.
    Andakten din i vårt land i dag var FANTASTISK!! Paven har vært riktig mann til riktig tid.
    PS! Det er STORT det vi får være med på Ragnhild!
    TAKK,TAKK OG TAKK

    Eivor Mirjam

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjære Eivor Mirjam!

      Ja, Pave Benedikt XVI har så til de grader vært rett mann på rett plass til rett tid.

      Ang. CD-innsilling: Er det noen der ute som har et tips?

      Ang. boktips så har jeg lyst til å lese den nye fasteboken fra Tautra-nonnen sr. Anne Elizabeth Sweet, den kom nettopp ut, du kan lese mer om den her: http://www.katolsk.no/nyheter/2013/02/tautra-soster-med-andaktsbok-til-fastetiden

      Men AKKURAT NÅ må jeg innrømme at jeg ble inspirert av benediktinerinnene i Holy Trinity Monastery, England, som skriver på bloggen sin:

      "During Lent we Benedictines return to a primitive mode of monastic existence. One of the things we do is read through a book of the Bible in a very simple way. The books are assigned by the superior (i.e. not chosen by ourselves) and read straight through as lectio divina (i.e. slowly and prayerfully, without recourse to a 1,001 interpretative articles or commentaries). For the academically inclined, that can be quite hard. It isn’t a case of laying aside our critical faculties in favour of becoming holy asparagus, more a case of attuning our ear to a different kind of speech, of slowing down, becoming less busy.

      So, instead of reading a whole host of good books about prayer, try spending a few more minutes in silence before the Lord. Instead of devouring a library on the subject of scripture, read scripture itself, but do so in a more reflective manner, chewing over the words until you find one that stays with you through the day. Make this Lent one in which you come to know the Lord; and remember, you can only do so in his way, and at a moment of his choosing."
      Du kan lese hele blogginnlegget deres her: http://www.ibenedictines.org/2013/02/12/a-shrove-tuesday-like-no-other/

      Ellers: Tusen takk for tilbakemelding på dagens andakt i Vårt Land. Jeg skal til å skrive den siste nå, lørdagsandakten. Bør komme i gang nå... Takknemlig for forbønn!

      Alt godt,
      Ragnhild

      Slett
    2. Takk for tips! Du er i mine bønner!

      Eivor Mirjam
      PS! Ønsker deg den fineste helg!

      Slett

Velkommen til å kommentere her! Kommentarmoderasjon er kun slått på for bloggposter som er eldre enn 7 dager. Alle andre kommentarer blir publisert umiddelbart.