Google Analytics

torsdag 29. november 2012

Besøk et kloster

TROMSØ: Karmelittene i "Totus Tuus" , verdens nordligste karmelittkloster, står klare til å ta imot deg i Tromsø. Når de synger er du i himmelen, og resten av livet kommer du til å lengte tilbake.
Foto: karmel.katolsk.no

Det er snart advent. Vil du ha en åndelig forberedelse til jul som er "litt ut over det vanlige"? Her er mitt klare råd: Besøk et kloster!


Det er aldri krav om at du må være katolikk for å besøke et kloster eller delta på en retrett (retreat) i katolsk regi. Hvem som helst kan komme. Klostrene er Den katolske kirkes største gave til alle i Norge.

Anbefalte klostre

Hvis du vil besøke klostre her i Norge, kan jeg anbefale deg å reise til disse klostrene for å få åndelig veiledning og delta i tidebønner og messer (klikk på navnene for å komme til klostrenes egne hjemmesider):

Dominikanerordenen

Dominikanerne i Norge arrangerer ikke retretter (såvidt jeg har fått med meg), men de tar med glede imot deg til tidebønner, messer og åndelig veiledning:

Mindre klostre

I tillegg finnes det mange mindre klostre i Norge. Hvis du bor i nærheten av et av disse, vil jeg anbefale at du kontakter klosteret direkte for å høre hva som er mulig hos akkurat dem. Du finner en fullstendig oversikt over klostre og ordenshus i Norge her på Den katolske kirkes hjemmeside.

Generelt kan det sies at små grupper av søstre ikke tar imot overnattingsgjester i nevneverdig grad, men de aller fleste søstre tar imot mennesker som søker seg til dem for samtaler og lignende. Jeg har selv aldri vært hos for eksempel Klarasøstrene i Larvik, men hører at de gjerne tar imot besøk. Cisterciensermunkene i Lofoten har plass til rådighet og tar imot besøkende.

Til den som har alt

Her er et julegavetips til deg dersom du "har alt" og sliter med å finne ut hva du ønsker deg til jul: Ønsk deg en reise til et av klostrene.

Jesus inviterer deg til retrett: «Kom med meg til et øde sted hvor vi kan være alene, og hvil dere litt!» (Mark 6,31)

Besøk et kloster! Du er alltid velkommen.

2 kommentarer:

  1. Jeg var på et lite retrett forrige uke og livet
    blir aldri det samme igjen! Jeg er på jakt etter noe nydelig åndelig musikk, og blir veldig glad for anbefalinger. Avslappende, vakkert og rolig.
    Hils Anne og si at jeg har stor glede av hennes bønneskole!

    Eivor M

    SvarSlett
    Svar
    1. Og det fine er at du kan dra på retrett flere ganger!

      Jeg har faktisk bestilt en del cder med gregoriansk musikk sunget av nonner og munker som jeg forventer å få inn 10. desember. Tror jeg allerede kan love at det skal komme noen musikkanbefalinger om ikke så lenge.

      Annes bønneskole er ikke slutt, jeg publiserer neste del så fort hun har den klar.

      Alt godt, Ragnhild

      Slett