Av alle mennesker i verdenshistorien har bare Jesus og Jomfru Maria hatt større plass i den kristne kirke enn den store Johannes.
Bibelen forteller at Johannes Døperen ble født et halvt år før Jesus. Jesus Kristus - verdens lys - ble født på årets mørkeste dag, mens Johannes Forløperen ble født på den lyseste dagen:
"Et menneske sto fram, utsendt av Gud. Navnet hans var Johannes. Han kom for å vitne. Han skulle vitne om lyset, så alle skulle komme til tro ved ham. Selv var han ikke lyset, men han skulle vitne om lyset." (Joh 1,6-8)Kirkefaderen St. Augustin og andre teologer ser det symbolske i at Johannes Døperen ble født ved midtsommer, når dagene begynner å bli kortere - for Johannes sa om forholdet mellom Jesus og ham selv at "Han skal vokse, jeg skal avta" (Joh 3,30).
"Jesus er verdens lys, Han og ingen andre!" Det er denne kristne lyssymbolikken vi finner igjen i den eldgamle tradisjonen med de mange sankthansbålene som fortsatt tennes i Norge om kvelden den 23. juni.
Sankthansaften
Når denne dagen kalles "Sankthans" og kvelden før kalles "Sankthansaften" er det altså fordi vi feirer Sankt Hans - den hellige Johannes Døperen. Ordet "sankt" kommer av latin "sanct" som betyr "hellig" (mens "sancta" er hunkjønnsformen, jf. Sankta Sunniva som forkortes Sta. Sunniva).Jonsok og Sankthans
Jeg ble ganske gammel før jeg skjønte at Jonsok og Sankthans er to navn på den samme dagen. Men sånn er det altså. Både Jon og Hans kommer av det samme navnet; Johannes. Johannes er det suverent mest populære guttenavnet i den kristne verden gjennom tidene, og navnet finnes i utallige varianter, som i de norske utgavene Johan, Jone, Henning, Jan, Jon og Hans.
Jonsvaka
Navnet Jonsok er en kortform av "Jonsvaka", fordi Johannes Døperens fødselsdag var en av de store festene som ble feiret med vake og messe natten før. Det tradisjonelle kirkedøgnet følger solen, og en ny dag starter når den forrige dagen er over (når solen går ned). Det nye døgnet blir altså til om kvelden, i natten. Derfor begynner festen for Sankt Hans allerede kvelden før, den 23. juni.Primstavmerket for Jonsok er som regel en sol eller et timeglass. På denne dagen valfartet nordmenn til Røldal der mange ble helbredet av svetten fra det undergjørende krusifikset fra 1200-tallet av. Valfarten fortsatte i århundrer etter reformasjonen.
Jonsok var helligdag i Norge inntil 1770 da danskekongen halverte antallet religiøse festdager i Norge.
VI BER:
Dagens prefasjonsbønn (fra nattverdsliturgien)
I sannhet, det er verdig og rett,vår skyldighet og vår frelse,at vi alltid og alle vegne takker deg,Herre, hellige Fader, allmektige, evige Gud,ved Kristus, vår Herre.
Vi lovpriser din storhetsom vi ser i den salige Johannes,han som ble Kristi forløperog hedret fremfor alle som er født av en kvinne.
I sin mors liv jublet han av fryd over Frelserens komme;ved sin fødsel bragte han stor glede,og som den eneste av profeteneutpekte han Guds lam, som gir oss forløsning.
I Jordans flod døpte han dåpens opphavsmann,og således gjorde han dette vann hellig.Ved sin blodige død fikk han bæredet høyeste vitnesbyrd om Kristus.
Derfor priser vi deg uten opphør på jorden,og sammen med himlenes krefterroper vi alle dager til din majestet:
Hellig, hellig, hellig er Herren Sebaot,all jorden er full av hans herlighet.Hosianna i det høyeste.Velsignet være ham som kommer i Herrens navn.Hosianna i det høyeste.
Første gang publisert her på bloggen Jonsok 2013.
LES MER
- Ettertanke | Han som ikke var Messias - en av mine andakter om Johannes Døperen
- Ettertanke | Han døde for ekteskapet - en annen av mine andakter om Johannes
- Sankt Hans, ekteskapet og de ufødte barna - "Jo mer jeg mediterer over begynnelsen og slutten av Johannes Døperens liv, jo mer slår det meg hvor aktuell og rett-inn-i-vår-tid Johannes er."
- På liturgi.info kan du lese hele den katolske liturgien til dagens messe, festdagen for den hellige Johannes Døperen.
- På katolsk.no kan du lese en fyldig biografi om Johannes Døperen
- Les om det undergjørende krusifikset i Røldal på katolsk.no. Ved Sankthans valfartet nordmenn til Røldal der mange ble helbredet av svetten fra det undergjørende krusifikset fra 1200-tallet av. Valfarten fortsatte i århundrer etter reformasjonen. Etter et langt museumsopphold henger dette krusifikset igjen i den eldgamle stavkirken i Røldal, der du nå kan se det med egne øyne.
JOHANNES DØPEREN: Dette ikonet med tolv scener fra Johannes' liv var jeg så heldig å få i gave etter en valfart til Røldal som jeg var med på "gamaljonsok" i 2010. Katolsk.no skriver: "I kunsten er Johannes representert både som profet og som døper. Hans attributt er et lam. Hans bilde var ofte på veggmalerier, blyglassvinduer, benkegavler og statuer, ofte på døpefonter og i dåpskapeller. Han er gjerne kledt i skinn og peker på et lam (Ecce Agnus Dei) som ligger på en bok, han kan også bære et langt kors i den andre hånden. Noen ganger ble evangelieteksten tolket dithen at han var kledd i et helt skinn av en kamel, noe som kan ha hatt sitt opphav i middelalder drama. Han avbildes ofte som barn i lek med Jesusbarnet. Hans henrettelse er et yndet tema for malere, spesielt Salome med hodet på et fat. Det finnes også bilder hvor han bærer sitt eget hode. Hans dåp av Jesus er også hyppig avbildet." Foto: Ikonet er malt ved Holy Transfiguration Monastery i Brookline, MA, USA |