Google Analytics

09 august 2023

Ettertanke | Dagen uten Gud


I dag, 9. august, er det minnedag for den hellige Edith Stein (1891-1942)
, vernehelgen for Europa. Det mest slående trekket hos karmelittnonnen Edith Stein er hennes kjærlighet til sannheten. Det var den som var drivkraften i hennes studier og arbeid. Det var den som fikk henne først til å forlate Gud, som hun ikke kunne tro på, og siden til å gjenoppdage ham. Senere skulle hun skrive: «Min søken etter sannheten var en eneste bønn». Edith Stein døde i Auschwitz 9. august 1942. Les hennes spennende livshistorie på katolsk.no.

Det hadde bygget seg opp over lang tid. Jeg hadde holdt pusten i noen år mens jeg ventet på at det hele skulle gå over. Til slutt hadde jeg ikke pust igjen. Alt jeg satt igjen med var tvilen jeg hadde holdt inne.


Hva gjør du da? Du oppsøker en dyktig kirurg som våger å sprette hjertet åpent, en sjelesørger som tar Guds Ord på alvor: ”Mot dem som tviler, skal dere være barmhjertige.” (Jud 1,22) Mange gode svar senere kunne jeg si fra til Jesus at fra nå av var det han og jeg: "Jeg vil bruke livet mitt på å bli kjent med deg, leve med deg og elske deg."

Det var imidlertid en dag jeg datt ut. Jeg hadde hatt noen utfordrende samtaler med en ekskristen venn. Uken etter, nærmere bestemt Kristi Himmelfartsdag i år 2000, våknet jeg til en blå himmel og oppdaget at Jesus hadde forduftet. Han hadde tatt Himmelen med seg. Tilbake satt jeg i et annet univers der himmelen og skyene var flatere. De manglet dybde. Bortsett fra atomene var alt tomt. Flatt. Det var helt merkelig.

Etter en dag var det hele over, like plutselig som det hadde begynt. Om kvelden skrev jeg: 
”Hele meg vet at dette er det mest virkelige av alt virkelig. Det er. Gud er. Jeg er ikke redd for å slutte å tro. Og jeg er ikke redd for å finne ut hva som er sant. For jeg er 100 prosent overbevist om at det som har grepet meg er Sannheten, og at jeg kan lete videre etter sannheten så mye jeg vil, men jeg vil alltid ende opp med Gud."
Siden den dagen har jeg ikke vært redd for sannheten. For som den hellige Edith Stein (1891-1942) sier det:

«Gud er Sannheten. Den som søker sannheten, søker Gud, enten han er klar over det eller ikke».


Første gang publisert i Vårt Land 26. november 2009 og her på bloggen 9. august 2012. Løftet opp på nytt 9. august 2023.

4 kommentarer:

  1. Gratulerer med ny blogg,Ragnhild! Flott arbeid du gjør. Jeg holder forresten på å etablere min egen blogg (på engelsk) spesielt beregnet på mennesker som lures bort fra Gud i denne vår mer og mer Guds-fiendtlige verden, og som leter etter en eller annen "tråd" å holde fast i før de slipper taket, evt leter etter en tråd som kan hjelpe dem tilbake etter frafall. Det er sant som Edith Stein sa det: «Gud er Sannheten. Den som søker sannheten, søker Gud, enten han er klar over det eller ikke».

    Benthe

    SvarSlett
  2. Takk for det, Benthe. Ja, her må alle kluter settes til, det er åpenbart. Hvis Kirken er et skip (og det er den jo), så er jeg sikker på at den stående ordren er: Alle mann på dekk!

    SvarSlett
  3. Veldig sterkt å lese!-og nå ble jeg veldig nysgjerrig på Edith Stein. Henne må jeg finne mer ut av (bl.a. gjennom linken din her).

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, Edith Stein må du lese mer om! Hun har en fascinerende historie! Biografien hennes på katolsk.no er et bra sted å starte. Du finner lenke til den i teksten over her :)

      Slett

Velkommen til å kommentere her! Kommentarmoderasjon er kun slått på for bloggposter som er eldre enn 7 dager. Alle andre kommentarer blir publisert umiddelbart.