17 desember 2012

Julemysteriet: 2. dag av julenovenen

RENHET OG USKYLD: "L'innocence", 1893. Oljemaleri av den franske maleren Adolphe William Bouguereau (1825-1905).

Intensiver din adventsforberedelse ved å bli med på å be en julenovene nå i de siste ni dagene før jul. Her er den andre betraktningen over julemysteriet.


En novene er en kjent bønneform i Den katolske kirke. Den eldste kirkelige novene man kjenner til i liturgihistorien er julenovenen.

Novenen til Jesusbarnet

Novenen til Jesusbarnet som du kan følge her på Sta. Sunniva-bloggen de siste ni dagene før jul er utformet av karmelittnonnene i klosteret Totus Tuus i Tromsø.

Her kan du lese mer om karmelittnonnenes novene til Jesusbarnet. Det er enkelt å få til! Bli med! Novenen bes fra 16. desember til og med 24. desember. Innbakt i Karmels novene er en daglig betraktning over julemysteriet. Betraktningen under her er den andre betraktningen i rekken av ni betraktninger. Følg med, følg med!


Pave Benedikts betraktning over julemysteriet - 2. dag


Julebudskap av Pave Benedikt XVI, Petersplassen, 25. desember 2008

”Gud vår Frelsers nåde har åpenbart seg for alle” (Tit 2.11, Vul)


Guds nåde, rik på godhet og kjærlighet er ikke lenger skjult.
Den ”åpenbarte seg”, den åpenbarte seg i kjødet, den viste sitt ansikt. Hvor? I Betlehem. Når? Under keiser Augustus’ første regjeringsår, slik også evangelisten Lukas nevner. Og hvem er den Ene som åpenbarer den? Et nyfødt barn, Jomfru Marias Sønn. I ham har Gud vår Frelsers nåde åpenbart seg. Og så er dette Barnet kalt Jehoshua, Jesus, som betyr: ”Gud frelser”.

Guds nåde har åpenbart seg. Det er grunnen til at Julen er en lysfest. Ikke som fullt dagslys som opplyser alt, men et skinn som begynner i natten og sprer seg fra et konkret punkt i universet: Fra stallen i Betlehem, hvor det guddommelige Barnet ble født. I sannhet, han er lyset selv, som begynner å stråle (…)

Han er lyset som bryter gjennom mørket, som fordriver mørket og gjør oss i stand til å forstå meningen med og verdien av våre liv og hele historiens mening og verdi.

Jesus – ansiktet til ”Gud som frelser” viste seg ikke bare for noen få, men for alle. (…) Jøder, hedninger, fattige og rike, de som var nær og de som var langt borte, troende og ikke-troende … for alle.

Den overnaturlige nåde er, ved Guds vilje, ment for enhver skapning. Men hvert menneske må akseptere denne nåden, han eller hun må, slik som Maria, uttale sitt eget ”ja”, slik at hans eller hennes hjerte kan bli opplyst av en stråle fra det guddommelige lys.


LES OGSÅ:

2 kommentarer:

  1. Sta. Sunniva-bloggen har blitt eit luksusproblem for meg; får lest bare ein brøkdel av det som vert skrive... ;) Håper skribenten har det bra og ynskjer deg alt godt i dei mange gjeremål!

    SvarSlett
  2. Takk for det, Kjell-Roger. Skribenten må nok innrømme et noe større behov for å skrive enn for å brette de 14 blå IKEA-bagene med tøy som venter her i stuen (etter å ha tatt én av 15 hadde jeg i grunnen fått nok).

    Men sånn er livet: Det er bare å kaste seg over det (klesmarerittet). Vi må jo rydde plass til juletreet som skal inn her i morgen kveld!

    For øvrig: Jeg har allerede laget klar de neste dagenes blogginnlegg. Bloggen kommer altså til å bli oppdatert selv om jeg selv tar skrivefri :) GOD JUL!

    SvarSlett

Velkommen til å kommentere her! Kommentarmoderasjon er kun slått på for bloggposter som er eldre enn 7 dager. Alle andre kommentarer blir publisert umiddelbart.