Google Analytics

29 april 2017

Ettertanke | Du høyt elskede

Du er høyt elsket. Verdt å dø for. Bare se på Jesus hvis du skulle være i tvil.

Det er tradisjon at katolske hjem og katolske institusjoner (skoler, sykehus, klostre etc) har et krusifiks i alle rom - slik at du alltid, uansett hvor du er, kan få et glimt av Jesus, hans offer og hans kjærlighet til deg.

Her er et glimt fra "det hellige hjørnet" i stua vår. Klikk på bildet for å se nærmere på krusifiksene.

Foto: Ragnhild H. Aadland Høen

Hvis et bibelutdrag er vanskelig å forstå: Ikke nøy deg med utdraget. Les det som står foran og det som kommer etter også.


Da vil du se at dagens bibeltekst står i en sammenheng der Jesaja nettopp har minnet om Herrens velgjerninger – alt det gode som Gud har gjort mot Israel i sin barmhjertighet og store kjærlighet. 

«I sin kjærlighet og medfølelse løste han dem ut. Alltid løftet han dem opp og bar dem i gamle dager. Men de var trassige og gjorde hans hellige Ånd sorg. Så ble han en fiende for dem, han kjempet selv imot dem.» (Jes 63,9-10)

Israelsfolket valgte å bli Guds fiender, og han lot dem bli det. Han overgav dem til valget deres. Og han kjempet mot ondskapen deres. Først da begynte de å skjønne hva de hadde mistet. Først da begynte de å etterlyse ham: «Se ned fra himmelen, fra din hellige, herlige bolig! For du er vår far! Ditt navn fra gamle dager er Han som løser oss ut. Vend tilbake for dine tjeneres skyld» (Jes 63; 15,17)

Etter dette er det bare tre kapitler til i Jesajas bok. Her gjør Israelsfolket det rette: De vender om og ber om Guds nåde. «Men nå, HERRE, er du vår far! Vi er leire, du er den som former oss, alle er vi verk av din hånd. HERRE, vær ikke harm, husk ikke vår skyld for alltid! Se nå hit, alle er vi ditt folk» (Jes 64,8).

Og så, endelig, slutter Gud med å være taus. Og her er hans kraftfulle svar:
«Jeg hadde svar til dem som ikke spurte, jeg var å finne for dem som ikke søkte meg. Jeg sa: «Her er jeg! Her er jeg!» til et folkeslag som ikke kalte på mitt navn. Hele dagen rakte jeg hendene ut til et trassig folk som gikk frem etter sine egne tanker på veier som ikke var gode.» (Jes 65,1-2)

Deretter forteller Herren hvordan han vil skape en ny himmel og en ny jord der ingen lenger skal dø som spedbarn, der ulven og lammet skal beite sammen, og der det ikke lenger finnes ondskap og ødeleggelse. «Som en mor trøster barnet sitt, slik vil jeg trøste dere.» (Jes 66,13)

Det er god trøst, det. Og lærdommen? Den er litt alvorlig i dag, for så alvorlig er livet: Hvis du roter deg bort fra Gud kommer han til å rope på deg. Selv om du ikke søker ham, kommer han til å være der, fullt mulig å finne. Det er ditt ansvar hvordan slutten på din historie blir. Det er ditt valg hva du gjør. Det er opp til din frie vilje. 

Hvis du stenger Gud ute, lar han deg gjøre det. Hvis du åpner opp, kommer du til å finne Han som løser deg ut og løfter deg opp. Han, Frelseren, Herren Gud, den barmhjertige, som trøster deg slik en mor trøster barnet sitt.

«Høyt elskede!» Slik tituleres du av både Johannes, Paulus, Peter og Judas i deres brev. Egentlig er hele Bibelen et sånt brev. Ta det til deg. For det er det du er. Høyt elsket. Verdt å dø for. Bare se på Jesus hvis du skulle være i tvil.


Første gang publisert i avisen Vårt Land da Jes 63, 10-15 var dagens bibeltekst

7 kommentarer:

  1. Hei ragnhild flott innlegg.æ må innrømme at æ har nesten ikke lest biblen.Æ har bestemmt meg for å begynne.Så har æ tenkt at æ trenger en sånn veildningsbok ved siden av slik at æ kan forstå det godt. Anbefaler du noen bøker eller en bok.

    SvarSlett
  2. Det var en fin praksis - å ha et krusifiks o.l. i hvert rom. Det visste jeg ikke (jeg er ikke katolsk). Har du tips til hvor man får tak i krusifiks a la det du har på bildet der?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Elin! Sølvkrusifikset har jeg kjøpt i Sta. Sunniva boklade i Bergen som dessverre ikke finnes lenger. Krusifikset i tre har jeg kjøpt i Roma, i en av butikkene som ligger like ved inngangen til Petersplassen. I Norge er det vanskelig å få tak i krusifiks, men hvis du er så heldig å bo i eller nær Oslo kan du ta turen innom St. Olav bokhandel i Akersveien (nærmeste t-banestopp: Stortinget). De har også en nettbutikk - www.stolavbok.no - men de har alltid mye bedre utvalg i butikken :)

      Ellers ville jeg rett og slett kjøpt på reise i utlandet eller fra en internettbutikk. Jeg selv har gode erfaringer med å handle fra www.catholiccompany.com, som antakeligvis er verdens største katolske nettbutikk. Hvis du klikker på "HOME GOODS" i toppmenyen finner du masse spennende, der en av kategoriene er "Wall crucifixes".
      Håper det var til hjelp 😊

      Slett
  3. Tusen takk for svar - så det først idag! :) Jeg bor i Kristiansand, men er innom Oslo en gang iblant, så da får jeg merke meg St.Olav bokhandel! Takk for tips! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, gjør det! Husk å sjekke åpningstidene før du drar dit :) De har faktisk sønsdagsåpent hele året! Men merk at de også har mandagsstengt hele året.
      Her kan du sjekke de oppdaterte åpningstidene til enhver tid:
      www.stolavbok.no

      Her er deres ordinære åpningstider:

      Tirsdag - fredag: 10.00 - 17.00

      Lørdag: 11.00 - 15.00

      Åpent etter høymessen søndag fra 12.30 til 14.00

      MERK: STENGT MANDAG!

      Før jul har de ofte utvidede åpningstider :)

      Slett
  4. Elin! Nå kom jeg på at jeg har jo tatt et bilde av krusifikssamlingen i St. Olav bokhandel tidligere. Utvalget varierer hele tiden, men bildet i denne saken viser et representativt utvalg: Alt dette får du tak i hos St. Olav

    SvarSlett
  5. Takk!! :) Nå har vi faktisk planlagt en sjelden tur til Oslo. Og da har jeg egentlig bare EN ting på min to-do-liste jeg må få gjort: en tur innom St. Olav bokhandel for første gang :) Gleder meg!

    SvarSlett

Velkommen til å kommentere her! Kommentarmoderasjon er kun slått på for bloggposter som er eldre enn 7 dager. Alle andre kommentarer blir publisert umiddelbart.