Google Analytics

11 april 2017

Den hellige uke | Velkommen!

Palmesøndag i St. Olav domkirke 2017.


DEN HELLIGE UKE. Da er vi i gang, med flere messer i St. Olav menighet enn jeg har tid til å telle. Se, din konge kommer til deg - i en kirke nær deg denne påsken. Hjertelig velkommen!


Palmesøndag var den fulleste messen jeg noen gang har opplevd i St. Olav katolske domkirkemenighet. Selv om folk stod så tett som mulig, og selv om de stod langt innover midtgangene mellom hovedskipet og midtskipene, var det likevel mange som ikke kom innenfor døra. Mange ble stående ute på trappa. Det er alltid så spesielt og sterkt under kommunionen (nattverden); å se voksne menn knele der ute på gata for Jesus. Mektig!

Hvis du har lavt blodtrykk, dårlig rygg eller andre helseutfordringer er det lurt å være tidlig ute. Det er nemlig fullt mulig å få sitteplass. Og hvis du kommer sent: Ekstra hjertelig velkommen skal du være. Det er en helt spesiell opplevelse å feire utendørsmesse også :)



PALMESØNDAGSPROSESJONEN: Hele menigheten på beina og ut i Oslos gater.
Alle foto og video: Ragnhild H. Aadland Høen

HELLIGE GRENER: Slik ser palmesøndagsgreiner ut i Oslo anno 2017. Nok til alle! Noen familier lager palmekors av palmer selv, men når man skal utstyre en hel menighet med palmegreiner blir det dessverre for dyrt. Da "tager man det man haver". Altså det som måtte være å finne der man er. For øvrig er det faktisk gammel norsk, katolsk skikk å bruke seljekvister med gåsunger som palmegreiner. Jeg må bare finne ut hvor jeg finner seljetrær her i Oslo!

FULL MESSEPLAN: Klikk på bildet for å se messeplanen for den hellige uke i større, lesbar versjon. Uansett hvilket språk du snakker, vi har messen for deg :) Vet du ikke hvor din nærmeste katolske kirke er? Last ned appen Katolsk (gratis), eller gå hit til katolsk.no.


2 kommentarer:

  1. Du som låg i natti seine
    sorgtyngd, vanvørd og åleine,
    skjelvande på såre kne.
    Du som skåli trufast tømde
    medan alle dine rømde,
    stridsmann frå Getsemane.

    Du som spotta vart og banna,
    kront med klungerkrans om panna,
    medan augo brann i sorg.
    Du som stod i namnlaus pine,
    skild frå dei du kalla dine,
    einsam i Pilati borg.

    Du som hekk til krossen nagla,
    medan blodut sveitte hagla
    frå di panne då du sa:
    «Fader, kvifor gjekk du frå meg!»
    Å, lat nådens blodstraum nå meg,
    offerlam frå Golgata.

    Lær mi sjel kor du laut lida,
    syn meg såret ditt i sida,
    styrk og nør mi veike tru.
    Syn meg dine merkte hender,
    så eg frelst mitt auga vender
    opp til deg på krossen, du tekst Jacob Sande

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er vakker. Det er sikkert ikke alle som har hørt den. Her synger SKRUK "Du som låg i natti seine" på Spotify. (fra SKRUK-albumet "En for alle")

      Slett

Velkommen til å kommentere her! Kommentarmoderasjon er kun slått på for bloggposter som er eldre enn 7 dager. Alle andre kommentarer blir publisert umiddelbart.