Google Analytics

19 september 2016

Del 2 | Kulturdag i St. Olav menighet

Faksimile: vl.no

Vårt Land publiserte en fin reportasje fra lørdagens kulturdag i St. Olav menighet i papiravisen i dag. I tillegg kan du lese reportasjen gratis her på vl.no.


Som det står i ingressen til Vårt Land-saken:

For innflyttere til Norge er den katolske kirken litt som Sjømannskirken.

Og som Ela Hembel sier om den polske messen på fredagskvelden: "Da kommer det mange, og vi vet at vi kan treffe noen vi kjenner. Hvis vi savner familien, har vi en familie der." (Min anm.: Du trenger ikke en gang å bo i et fremmed land for å kunne si deg enig med Ela Hembel: Å høre hjemme i Den katolske kirke betyr å ha familie over alt hvor det finnes en katolsk menighet.)

Det mest flerkulturelle fellesskapet i Norge

Ett til interessant sitat fra saken: "Mens innvandringsdebatt i Norge ofte handler om muslimer, er antagelig Den katolske kirke det mest flerkulturelle fellesskapet som finnes i Norge, ifølge Sidsel Mæland som tok doktorgrad på det katolske mangfoldet."

Selv ble jeg spurt om hvordan det er å tilhøre en så flerkulturell menighet.

Her er avsnittet der jeg er sitert:
Ragnhild Aadland Høen tar inn inntrykk sammen med barna.
– Merker du mangfoldet til daglig som katolikk i Norge?
– Ja, hver gang jeg går til messe. Jeg har vært katolikk i åtte år, og synes det er merkelig når jeg er tilbake i en helt hvit menighet. Dette er sånn Guds rike kommer til å bli. Alle er til stede! 
Høen er glad for å tilhøre det store fellesskapet. Det gir henne stor tro på Norges fremtid.
– Som norsk er du minoritet?
– Ja, vi er alle minoriteter her. Norske katolikkers plass i kirken her er som Norges plass i verden, sier Høen.

Les også:

Kulturdag i St. Olav menighet (min egen rapport fra kulturdagen)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Velkommen til å kommentere her! Kommentarmoderasjon er kun slått på for bloggposter som er eldre enn 7 dager. Alle andre kommentarer blir publisert umiddelbart.